בשנים האחרונות, עם פתיחת השמיים בין ישראל לאיחוד האמירויות, מתאפשר לישראלים לטוס דרך דובאי למגוון יעדים במזרח הרחוק. האפשרות לעצור בדובאי ולקחת טיסת המשך בנפרד ליעדכם (במיוחד לתאילנד הפופולרית) פותחת תרחישים שונים לחסכון ועלויות.
טיסות זולות
במדריך זה נבחן לעומק את כל האפשרויות: אנחנו, צוות המומחים של להיות בדובאי, ננתח מחירי טיסות לאורך חודשי השנה (עונות שיא ושפל) והשפעת החגים, נשווה בין טיסות סדירות מלאות לעומת לואו-קוסט, נראה כמה אפשר לחסוך בקניית כרטיסים נפרדים לעומת כרטיס משולב, נכיר לכם חברות תעופה מובילות (כמו Emirates, FlyDubai, Etihad, Qatar Airways, Turkish Airlines ואחרות), ונבדוק איך לנצל עצירת ביניים בדובאי לגיחה קצרה בעיר. לבסוף, נציג טיפים ועצות ממקור ראשון לחיסכון ולהימנעות ממלכודות תיירים, ולסיכום – מהו המסלול המשתלם ביותר מישראל לתאילנד וליעדים נוספים במזרח.
עלויות הטיסה לאורך השנה – שיא, שפל והחגים
מחירי הטיסות משתנים מאוד לפי עונה: בעונות השיא – חודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) והחגים היהודיים (בעיקר חגי תשרי בסתיו ופסח באביב) – המחירים מזנקים. למשל, כרטיס הלוך-חזור ישיר לתאילנד עם אל על בעונת שיא יכול להגיע לכ-1,000-1,500 דולר לאדם (≈3,500-5,200 ש"ח). נתוני שוק מראים שבתקופת קיץ או חגים, טיסה ישירה לבנגקוק עולה בערך 2,500-3,500 ש"ח, לעומת 1,800-2,500 ש"ח בלבד בעונה רגילה. גם טיסות עם עצירת ביניים מתייקרות בשיא – מטווח של ~1,500-2,200 ש"ח עולות לכ-2,000-3,000 ש"ח בתקופות אלה. מנגד, בעונות השפל (לדוגמה נובמבר, לאחר חגי תשרי) מחירי הטיסות צונחים. לפי נתוני צוות דובאי החודש הזול ביותר בשנה לטוס מתל אביב לתאילנד הוא נובמבר. בחודשי מעבר כמו נובמבר-דצמבר אפשר למצוא טיסות קונקשן לבנגקוק אפילו בסביבות $600-700, ובתקופות רגועות במיוחד אף פחות. למעשה, נמצא שהחל מחודש מאי ועד תחילת הקיץ המחירים נוחים, בעוד שיא המחירים מתרחש סביב חגי ניסן (פסח באפריל) וחודשי הקיץ.
השפעת החגים: ישראלים רבים מנצלים חופשות חגים לנסיעות, מה שמשפיע ישירות על הביקוש והמחיר. בתקופות חגי תשרי (ספטמבר-אוקטובר) ופסח (מרץ-אפריל), הביקוש לטיסות לתאילנד מזנק, ולכן המחירים גבוהים במיוחד. לעומת זאת, בשבועות שאחרי החגים יש לרוב צניחה בביקוש – הזדמנות טובה למצוא דילים. גם בחורף (ינואר-פברואר) אין חגים גדולים בישראל, ולמעט חג המולד הנוצרי בסוף דצמבר, המחירים בתקופה זו יכולים להיות נוחים מאוד. טיפ: אם זמנכם גמיש, שקלו לטוס דווקא בעונות הביניים – למשל נובמבר, תחילת דצמבר, או אחרי פסח – אז סביר יותר שתמצאו כרטיס בטווח הנמוך (אפילו $700-900 לטיסה ישירה, ופחות מזה לטיסת קונקשן).
טיסות סדירות מול טיסות לואו-קוסט – מי יותר משתלמת?
הבדלי השירות והמחיר: חברות "סדירות" (מסחריות) כגון Emirates, Turkish או אל על מציעות טיסות מלאות שירות – מטוסים גדולים, ארוחה, בידור ומזוודה – ולרוב גם לוחות זמנים נוחים. לעומתן, חברות לואו-קוסט (כמו FlyDubai, Wizz Air, Air Arabia) מציעות כרטיס בסיס זול יותר אך ללא שירותים נלווים. למשל, כרטיס לואו-קוסט לבנגקוק עשוי לעלות רק 1,200-2,000 ש"ח הלוך-ושוב, אבל זה מחיר בסיס ללא מזוודה, מושב או ארוחה. אם תוסיפו מזוודה והטבות, הפער לעומת חברה סדירה מצטמצם. מצד שני, בטיסת סדירה הטיפול במזוודה כלול והנוחות גבוהה יותר, ולכן רבים מעדיפים אותה – במיוחד בנסיעות ארוכות למזרח.
משך הטיסה ונתיבי הקונקשן: לעיתים, טיסות קונקשן עם לואו-קוסט יכולות לקחת יותר זמן בשל זמני המתנה ארוכים. אך אחד היתרונות הגדולים בלטוס דרך המפרץ (דובאי/אבו דאבי) הוא קיצור זמן הטיסה הכללי: מסלול הטיסה עובר בקו כמעט ישר מישראל למזרח. לדוגמה, טיסה מת"א לדובאי (כ-3 שעות) + מדובאי לבנגקוק (כ-6.5 שעות) = ~10 שעות נטו באוויר, לא רחוק מזמן טיסה ישירה, ולעיתים אף מהיר יותר מטיסה דרך אירופה. הדבר נכון במיוחד בטיסות דרך מדינות המפרץ שהן "על הדרך" הגיאוגרפית למזרח. בעבר נאלצו ישראלים לעקוף דרך טורקיה או ירדן כדי לטוס עם Emirates/Etihad, אבל כיום הטיסות ישירות למפרץ מקצרות זמנים משמעותית.
מתי לואו-קוסט עדיף? אם התקציב מוגבל ואתם גמישים בתנאים – לואו-קוסט יכול לחסוך הרבה. לדוגמה, חברת FlyDubai מציעה לעיתים קרובות מחירים נמוכים מת"א לדובאי, מה שיכול לשמש כקטע ראשון זול. וויזאייר מפעילה קו לאבו דאבי, ומתכננת להפוך את אבו דאבי למרכז שיחבר בין ת"א ליעדים בהודו ובמזרח – דבר שעשוי לאפשר טיסות לואו-קוסט זולות מאוד מישראל למזרח (אפילו דיברו על טיסת לואו-קוסט להודו!). אולם, זכרו שטיסות לואו-קוסט טסות לעיתים לטרמינלים משניים (למשל, טיסות FlyDubai לדובאי עשויות לנחות בטרמינל 2 הישן, בלי חיבור ישיר לרכבת), ותצטרכו לדאוג בעצמכם להעברת המזוודות אם משלבים חברות שונות. מי שמוכן להתפשר על הנוחות, לטוס עם תיק גב בלבד ולרכוש שירותים לפי צורך – יוכל לנצל את מודל הלואו-קוסט לחיסכון ניכר.
כרטיס משולב לעומת כרטיסים נפרדים – פוטנציאל החיסכון והסיכון
כרטיס משולב (דרך אחת או יותר תחת הזמנה אחת) מעניק שקט נפשי: חברת התעופה דואגת להעברת המזוודות בין הטיסות, ויש הגנה במקרה איחור – אם הקונקשן מתפספס, החברה תסדר טיסה חלופית. לעומת זאת, רכישת כרטיסים נפרדים (למשל, קניית כרטיס נפרד לתל אביב-דובאי, ואז כרטיס נוסף מדובאי לתאילנד) יכולה לחסוך כסף אך דורשת תכנון וזהירות. לפי מומחי תעופה, תכנון כזה דורש מרווח ביטחון גדול בין הטיסות, כי אם הראשונה תאחר ותפספסו את השנייה – אין הגנה. המשמעות היא אולי לבלות יום שלם בדובאי בין הטיסות, או אפילו ללון לילה – אבל במקביל ניתן לנצל זאת לטיול קצר (עוד על כך בהמשך).
עד כמה גדול החיסכון הפוטנציאלי? פעמים רבות הוא משמעותי: "ניתן לחסוך לעיתים כמה מאות דולרים לכרטיס בבחירת טיסת קונקשן", מציין ניתוח שוק. עבור משפחה, ההפרש מצטבר לאלפי שקלים. למשל, בפסגת עונת הקיץ כרטיס ישיר עם אל על לתאילנד עלול לעלות ~ $1,400, בעוד קומבינציה יצירתית של טיסה ליוון ומשם המשך עם Emirates עלתה בערך $900 – הפרש של $500 לאדם. עבור משפחה של 5 נפשות זה חיסכון של כ-2,500 דולר (כ-8,500 ש"ח). גם מחוץ לעונה, מטיילים אחרי צבא למשל לעיתים טסים ליעד אחר במזרח בזול ואז "קופצים" לתאילנד עם לואו-קוסט – למשל טיסה זולה להודו או סרי לנקה ב-$400 ומשם טיסת המשך לתאילנד ב-$100. כמובן, זה מאריך את הדרך ודורש גמישות רבה, אבל מי שיש לו זמן יכול להוזיל דרמטית את העלויות בדרך הזו.
אז מה כדאי? אם מוצאים כרטיס משולב (דרך סוכן או אתר) במחיר טוב – הוא עדיף לנוחות ולביטחון. בפועל, לטיסות לתאילנד לא תמיד נמכרים כרטיסים משולבים עם עצירה בדובאי, כי חברות המפרץ לרוב מציעות את הקונקשן בכרטיס אחד שלהן. לכן, רבים יוזמים עצמאית את החלוקה: קונים בנפרד תל אביב-דובאי ומקשרים לטיסה נפרדת מדובאי לבנגקוק. במקרה כזה, מומלץ: 1) לארוז כך שתוכלו לשאת את עיקר החפצים אתכם (כדי להימנע מאיסוף כבודה ו-check-in מחדש; אם כי בדובאי התהליך די יעיל), 2) לתת מרווח של לפחות 6-8 שעות (ואף 12+ שעות אם אפשר) בין הנחיתה בדובאי להמראה הבאה, 3) לעשות ביטוח נסיעות המכסה פספוס טיסת המשך, ליתר ביטחון. כפי שנוסע אחד ציין: "אם קניתם שני כרטיסים נפרדים – תצטרכו להעביר מזוודות בעצמכם", ולכן מי שטס באותה חברה לכל אורך הדרך (כמו פליי דובאי בשני הקטעים) הרוויח שירות העברת מזוודות אוטומטי. לסיכום, כרטיסים נפרדים שווים את זה בעיקר כשהלו"ז שלכם גמיש והחיסכון גדול. אם תאילנד היא היעד העיקרי ואין לכם זמן לקפיצות ביניים – כרטיס משולב או אפילו ישיר עשוי להיות ההימור הבטוח יותר.
השוואת חברות תעופה במסלול – אמירייטס, פליי דובאי, אתיחאד, טורקיש ועוד
השפע החדש של טיסות דרך המפרץ והאזור פתח בפני הישראלים גל של אפשרויות. הנה סקירה של השחקניות המרכזיות בקו ישראל-מזרח רחוק ויתרונותיהן:
- Emirates (אמירייטס) – חברת הדגל של דובאי, נחשבת מהטובות בעולם. מפעילה צי מודרני (בעיקר Boeing 777 ו-Airbus A380) עם שירות יוקרתי. מאז השקת הקו ת"א-דובאי (2022) היא מציעה קונקשנים נוחים לבנגקוק, פוקט, הונג קונג, אוסטרליה ועוד. המחירים עם אמירייטס אינם לואו-קוסט, אך תחרותיים: בסוף 2023 נמכרו טיסות לבנגקוק דרך דובאי בכ~$670-750 – לא רחוק ממחירי מתחרים ואף זול משמעותית מאל-על באותה תקופה. היתרון הגדול הוא איכות הטיסה (מושב מרווח, מערכת בידור מצוינת, ארוחות) ורשת יעדי המשך ענפה. החיסרון: אין הרבה מבצעים זולים ואם מחכים לדקה ה-90 המחיר עלול להיות גבוה.
- FlyDubai (פליי דובאי) – חברת הלואו-קוסט של דובאי. פועלת בקו ת"א-דובאי בתדירות גבוהה. הטיסות מופעלות במטוסי 737 חדישים אך בצפיפות גבוהה יותר ממטוס רחב-גוף. FlyDubai משתפת פעולה עם Emirates בחלק מהקווים – למעשה משמשת כזרוע לואו-קוסט שלה. מחירי FlyDubai מת"א לדובאי יכולים לרדת אפילו ל-100-200 דולר לכיוון במבצעים, מה שהופך אותה לבחירה מצוינת כקטע ראשון נפרד. בטיסות ההמשך מדובאי לתאילנד, חלקן מופעלות ישירות על ידי Emirates (במטוסי ענק) וחלקן על ידי FlyDubai. כדאי לדעת: טיסות החברה נוחתות לרוב בטרמינל 3 הגדול בדובאי, אבל חלקן יוצאות מטרמינל 2 – אז יש צורך במעבר שאטל בין הטרמינלים. יתרון: מחיר זול וגמישות, חיסרון: לשדרוג שירות (מזוודה, אוכל) יש עלות נוספת.
- Etihad (איתיחאד) – חברת הדגל של אבו דאבי (איחוד האמירויות). בדומה לאמירייטס, מציעה מוצר פרימיום. מפעילה טיסות ישירות מת"א לאבו דאבי, ומשם יעדי המשך רבים במזרח: בנגקוק, מומבאי, סינגפור, סידני ועוד. מחירי אתיחאד דומים לאמירייטס, לעיתים מעט זולים יותר כדי להתחרות. למשל, בהשקת הקו חזרה לת"א ב-2023 נמכרו כרטיסים לבנגקוק בסביבות $670. יתרונות: שירות מצוין, נמל בית חדיש ונוח, ואפשרות לשלב עם טיסות וויזאייר (שפתחה בסיס באבו דאבי) למי שרוצה קטע לואו-קוסט. חיסרון פוטנציאלי: פחות טיסות יומיות מאמירייטס, ולכן לוח הזמנים גמיש פחות.
- Qatar Airways (קטאר איירווייז) – חברה בעלת מוניטין מעולה (מדורגת פעמים רבות כטובה בעולם), שפועלת מדוחה, קטאר. היא מציעה עשרות יעדים במזרח הרחוק. לצערנו, קטאר כרגע "מחוץ למשחק" עבור ישראלים – אין טיסות סדירות מדוחא לת"א בגלל העדר יחסים דיפלומטיים מלאים. במקרים מיוחדים (כמו טיסות שאושרו במונדיאל 2022) היו טיסות ישירות זמניות, אך בשגרה כדי לטוס עם קטאר איירווייז יש לעלות למשל דרך עמאן או לקנות כרטיס בנפרד לטורקיה ומשם לדוחא – לרוב לא משתלם. אם וכאשר ייפתח קו ישיר, קטאר איירווייז תהווה מתחרה חזקה מאוד בזכות שירות מעולה (ארוחות שף, מושבים שנפתחים למיטה במחלקת תיירים פלוס במטוסי A350 החדשים וכו').
- Turkish Airlines (טורקיש) – שחקן ותיק ואהוב על הישראלים. טורקיש (דרך איסטנבול) הייתה במשך שנים החלופה העיקרית לטיסות לאסיה בזול. הם מציעים 3-4 טיסות ביום מת"א לאיסטנבול וקונקשנים נוחים לבנגקוק, פוקט, הונג קונג, טוקיו ועוד. לרוב, מחירי טורקיש נמוכים מטיסות ישירות: טיסה עם עצירה באיסטנבול בעונה רגילה עולה בערך 1,500-2,200 ש"ח, ובעונה גבוהה ~2,000-2,800 ש"ח – עדיין פחות ממחיר טיסה ישירה אז. יתרונות: שירות טוב מאוד (ארוחות מלאות, מערכת בידור, מזוודה כלולה), ומגבלות כבודה נדיבות. החיסרון: הקונקשן מאריך את זמן המסע בכמה שעות (מסלול מעט עוקף צפונה), ולעיתים בקונקשן חזור יש המתנה ארוכה באיסטנבול בשעות הלילה. עם זאת, רבים מעידים שהחסכון מצדיק זאת. טורקיש היא אחת החברות הגמישות – מאפשרת עצירת ביניים ארוכה ואפילו יציאה לסיור באיסטנבול ללא ויזה, ואפילו מציעה מלון חינם בקונקשן ארוך (בשירות TourIstanbul).
- El Al (אל על) – ראוי להזכיר את אל על, אף שאינה עוברת בדובאי, כי היא היחידה עם טיסה ישירה מת"א לבנגקוק. אל על מציעה נוחות מקסימלית (10-11 שעות ישירות ללא החלפה) ושירות מותאם לישראלים: דיילים דוברי עברית, אוכל כשר, בידור בעברית וכו'. אך המחיר, כאמור, לרוב הגבוה בשוק. טיסות אל על ישירות בעונות השיא יקרות משמעותית (לעיתים $1000+ כאמור), ובשפל עדיין בסביבות $800. יש הסבורים שהפרש המחיר מצדיק לבחור בקונקשן ולחסוך כמה מאות דולרים, במיוחד למשפחות. מצד שני, אם מזהים מבצע מיוחד של אל על (קורה לעיתים בחורף או כמילוי למטוס ברגע האחרון), אפשר לתפוס כרטיס ישיר במחיר קרוב לטיסת קונקשן – דיל מצוין. יש לציין שאל על כיום מתחרה גם עם Thai Airways התאילנדית, שפתחה קו ישיר לת"א (נכון ל-2023) במחירים תחרותיים, כך שגם בטיסות הישירות יש יותר מתחרות אחת.
- חברות נוספות ("שאר העולם") – השוק מגוון: למשל אייר אינדיה חידשה קו ישיר מת"א לדלהי, ואפשר לטוס איתה לתאילנד דרך הודו לעיתים בזול מאוד (בסוף 2023 נמכרו כרטיסים ~ $670 עם אייר אינדיה דרך דלהי ). אוזבקיסטן אייר הטיסה ישראלים לבנגקוק דרך טשקנט במחירים זולים (כ-1,400-2,300 ש"ח), אך הנוחות פחותה. Royal Jordanian מעמאן הייתה פעם טריק נפוץ כדי לעקוף מחירי שיא – ישראלים היו חוצים לירדן וטסים משם בזול – אך כיום עם דובאי בתמונה, פחות טורחים בכך. גם חברות מהמזרח הרחוק (כמו Cathay Pacific, Singapore Airlines) רוצות ישראלים, אך אין להן קו ישיר – הן מציעות קונקשן דרך יעדים באירופה (למשל אל על ללונדון ואז קתאי להונג קונג). עבור המטייל הממוצע, הפתרונות העיקריים הם המפרץ, טורקיה ואל על.
שורה תחתונה בבחירת חברה: אם חשובים לכם המחיר והכבודה – שקלו טיסת קונקשן עם חברה זרה. אם חשובים הזמן והנוחות – אולי שווה לשלם יותר על ישיר. כיום, התחרות של חברות המפרץ וטורקיה מורידה מחירים ומציעה איזון טוב: טיסה עם עצירה אחת קצרה, מחיר מוזל ושירות איכותי. זו כנראה הבחירה המשתלמת לרוב הנוסעים.
עצירת ביניים בדובאי – ויזה, לינה ובילויים בגיחה הקצרה
אחד היתרונות בלעשות קונקשן דרך דובאי הוא ההזדמנות לצאת משדה התעופה ולחוות קצת את היעד האקזוטי הזה. כניסה לדובאי: לבעלי דרכון ישראלי אין צורך בויזה מראש כדי להיכנס לאיחוד האמירויות, כל עוד הדרכון בתוקף 6 חודשים לפחות. מאז סוף 2020 ישראלים זכאים לפטור מויזה ל-30 יום בביקור באמירויות (שימו לב: בעלי דרכון זמני כן צריכים ויזה). בפועל, תהליך הכניסה בדובאי מהיר וידידותי: בביקורת הדרכונים תקבלו חותמת כניסה וגם סים מקומי חינמי ל-24 שעות לשימוש בטלפון! – שירות נפלא למי שרוצה אינטרנט ותקשורת בגיחה הקצרה. לאחר ביקורת הגבולות, אתם חופשיים לצאת לעיר.
זמן בקונקשן: רבים מתלבטים כמה זמן לשריין בדובאי. אם יש לכם 8-12 שעות פנויות (או יותר), בהחלט ניתן לצאת לסיור זריז. התחבורה משדה התעופה נוחה: מטרו דובאי (קו אדום) יוצא מטרמינל 3 ומגיע תוך ~20 דקות למרכז העיר. מטרמינל 2 (אם נוחתים שם) יש שאטל או מונית לתחנת המטרו הקרובה. עלות תחבורה ציבורית זולה – כמה דירהם בודדים לנסיעה. לחלופין, מוניות רשמיות זמינות בשפע; המונה בדובאי הוגן (נסיעה לעיר כ-40-60 דירהם, ~40-60 ש"ח).
מה אפשר להספיק בדובאי? דובאי היא עיר של אטרקציות-על, ורוב העיקריות מרוכזות די קרוב זו לזו. בפחות מיום תוכלו למשל: לעלות לתצפית ב-בורג' ח'ליפה (המגדל הגבוה בעולם), לבקר ב-Dubai Mall (הקניון הגדול עם אקווריום ענק ומופע מזרקות מרהיב בערב), לקפוץ ל-שוק הזהב והבסרקים המסורתיים בדיירה, ואפילו לנסוע לחוף ג'ומיירה לצפות במלון בורג' אל-ערב האייקוני מבחוץ. אם זמנכם קצר מאוד, אפשר לפחות לנסוע לאורך שדרות Sheikh Zayed בין גורדי השחקים ולהתרשם מהעיר העתידנית. משפחות עם ילדים אולי יעדיפו אטרקציות כמו "סקי דובאי" – אתר סקי מקורה ענק בתוך Mall of the Emirates, או אחד מפארקי השעשועים החדשים. בעיר תמצאו גם את מסגרת דובאי, מוזיאון העתיד הגרנדיוזי, גני הפרחים ועוד שלל אתרים ייחודיים. טיפ: אטרקציות רבות עולות לא מעט (למשל כניסה לתצפית הבורג' ח'ליפה כ-150 דירהם), אז אם רוצים לחסוך, בחרו 1-2 שהכי מעניינות אתכם, ובשאר הזמן טיילו באתרים חינמיים (מופע המזרקות, שווקים, חוף הים). גם סיור ברחובות החדישים של דובאי בלילה – עם התאורה והגורדי שחקים – הוא חוויה מרשימה בלי עלות.
לינה בדובאי: במידה ויש לכם לילה להעביר, דובאי מציעה מגוון אפשרויות, מהידור ועד זול. חדשות טובות – בשנים האחרונות התווספו המון מלונות חסכוניים בשל הבום התיירותי. ניתן למצוא חדר במלון פשוט או אכסניה אף במחיר של כ~100 דירהם ללילה (≈110 ש"ח), אם כי מיקום מרכזי יעלה יותר. מלון 3-4 כוכבים טוב יעלה בסביבות $100-$200 ללילה, בעוד ריזורטים יוקרתיים כמובן יקרים בהרבה. לשהייה קצרה, ייתכן ומשתלם מלון ליד שדה התעופה או צמוד למטרו, כדי למקסם את הזמן. אם התקציב דחוק, אפשר גם להעביר את הלילה בשדה – טרמינל 3 בדובאי פתוח 24/7 עם מושבים נוחים, ואף יש מקלחות למי שרוצה להתרענן. אבל בהתחשב בכך שאולי כבר חסכתם כסף בכרטיסים נפרדים, שווה להשקיע בכמה שעות מנוחה במלון כדי להמשיך רעננים למזרח.
חוויית המטיילים בדובאי בקונקשן: ישראלים רבים שחוו עצירה בדובאי מדווחים על התפעלות מהיעילות והחדשנות. "תהליך המעבר בביקורת הגבולות והביטחון מהיר ויעיל – גם ביציאה וגם בחזרה" מעידה בלוגרית ישראלית שטסה דרך דובאי לנפאל. אותה מטיילת סיפרה שניצלה היטב את השהות: "עם החתמת חותמת הכניסה בדרכון קיבלנו סים מקומי ל-24 שעות… השתמשנו במפה ובחוברת התיירות שחילקו חינם בשדה לתכנן את הגיחות בעיר בזמן הקונקשן". מטיילים אחרים נהנו משיט קצר ב"abra" (סירת עץ מסורתית) בנהר דובאי בעלות 2 דירהם בלבד ומשלל מאכלי רחוב זולים באזורים הישנים, לעומת מחירים יקרים יותר בבתי קפה יוקרתיים לתיירים. נקודה חשובה: זכרו את השעה – שדה התעופה בדובאי עצום, ויש לחזור בזמן. קחו מרווח של לפחות שעתיים מרגע החזרה לשדה ועד ההמראה הבאה. בדובאי לא נהוגה יציאה מהירה כמו בישראל, ותידרשו לעבור שוב ביטחון ודרכונים ביציאה. אך אם נערכים בהתאם, עצירת ביניים בדובאי יכולה להפוך מחסרון ליתרון – גם חוסכים וגם מוסיפים יעד אטרקטיבי לטיול!
טיפים ועצות לחיסכון ומניעת מלכודות תיירים
1. גמישות היא מילת המפתח: ככל שתהיו גמישים יותר – בתאריכים, בחברות התעופה ואפילו ביעדי הביניים – כך תוכלו למצוא דילים טובים יותר. נסו להזיז את הטיסה לכמה ימים לפני או אחרי תאריכים מבוקשים; לעיתים טיסה באמצע שבוע זולה משמעותית מטיסה בסופ"ש או בחג. גם שהייה ארוכה מהרגיל (נניח 3 שבועות במקום 10 ימים) יכולה להוזיל מחיר כרטיס, אם כי זה לא תמיד רלוונטי לכל אחד.
2. הזמינו מראש – אבל עקבו גם אחרי מבצעים: לרוב, הזמנה מראש של טיסה (3-4 חודשים טרום הנסיעה) תתפוס מחירים נמוכים יותר, במיוחד לעונות השיא שבהן המחירים רק מטפסים עם הזמן. מצד שני, חברות תעופה עושות מדי פעם מבצעי פתע או "סיילים" עונתיים. למשל, Emirates, קתאי פסיפיק וסינגפור איירליינס עורכות מדי שנה מבצע גלובלי עם הנחות. עקבו אחר חדשות חברות התעופה – אם אתם רואים פרסום על "Global Sale" או השקת קו חדש (כמו שעשתה אייר אינדיה עם מחירי השקה מוזלים ) – זו הזדמנות לחטוף כרטיס בהנחה משמעותית. מומלץ להירשם להתראות מחיר במנועי חיפוש (Alerts) או בניוזלטר של חברות, ולקפוץ על הזדמנות כשהיא מגיעה.
3. שקלו לפצל יעדים – אבל בזהירות: כפי שהזכרנו, קניית כרטיסים נפרדים דרך יעד ביניים יכולה לחסוך כסף. הימנעו מפיצול מסוכן מדי: יותר משתי טיסות נפרדות כבר מגדיל סיכון באופן חד. אם אתם אחרי צבא עם זמן חופשי, תוכלו להיות יצירתיים ולהוסיף עוד מדינה במסלול (למשל טיסה זולה לתאילנד דרך הודו או ירדן ). אך למשפחות או מטיילים בחופשה קצרה, עדיף להיצמד לקונקשן אחד. תמיד ודאו שיש לכם תוכנית גיבוי – ביטוח, מספיק כסף ליתר ביטחון אם צריך מלון בלית ברירה, וידע על טיסות אלטרנטיביות באותו מסלול במקרה שמשהו ישתבש.
4. להוזיל בתאילנד עצמה: אחרי שהגעתם לבנגקוק, גם שם אפשר לחסוך. אל תקנו מראש מהארץ שירותי קרקע יקרים – בתאילנד זול יותר להזמין מקומי. למשל, במקום מונית יקרה משדה התעופה, השתמשו במונית רשמית עם מונה (כדאי לגשת לעמדת המוניות המורשות בבנגקוק – נסיעה לעיר תעלה כ-300 באט ≈ 30 ש"ח) או אפילו ברכבת העירונית (Airport Rail Link) הזולה. אם ממשיכים לאיים, אל תקנו כרטיס טיסה פנימי כחלק מהחבילה אלא אם הוא במחיר טוב – לעיתים משתלם יותר לקנות בעצמכם בנפרד טיסה מבנגקוק לפוקט/צ'אנג מאי (חברות כמו Thai Smile או Air Asia מציעות דילים). בנוסף, הזהרו ממלכודות תיירים קלאסיות: נהגי טוק-טוק שיציעו לכם סיור זול מדי בעיר ובסוף יקחו אתכם לחנויות תכשיטים יקרות, "דמי הרשמה" לפסטיבלים שלא קיימים, או חבילות טיול שמציע נציג אקראי ברחוב. בתאילנד, הכל זול ומזמין – ולכן קל להתפתות. קראו המלצות (TripAdvisor, קבוצות פייסבוק) לפני שאתם סוגרים אטרקציה או מלון. לעיתים דווקא לשלם קצת יותר לספק אמין חוסך לכם עוגמת נפש.
5. נצלו הטבות חינמיות ועצות מטיילים: בשדות תעופה במפרץ ובאסיה יש לא פעם שירותים חינמיים ששווה לדעת עליהם. בדובאי ציינו את סים ה-24 שעות החינמי – השתמשו בו כדי לנווט עם ווייז/גוגל מפות ולהזמין מונית דרך אפליקציה אמינה (Careem/Uber) במקום לנסות לעצור מונית אקראית. בשדה בדובאי יש גם קולרים של מים לשתייה חופשית ליד השירותים – תוכלו למלא בקבוק ריק במקום לקנות מים יקרים בבתי הקפה. עוד טיפ מועיל: אם יש לכם כמה ימים בדובאי, כרטיס התיירים Dubai Pass/Go City יכול לחסוך בעלויות אטרקציות, כי הוא משלב כמה אתרים במחיר מוזל לעומת קניית כרטיסים נפרדים לכל אטרקציה. כך למשל תוכלו לראות גם את המסגרת, גם מוזיאון העתיד וגם פארק מים בכרטיס כולל במקום לשלם לכל אחד לחוד (כמובן, חשבו אם זה משתלם לפי מה שמעניין אתכם בפועל).
6. מיקוח ושכל ישר: בתרבויות שונות שתעברו בדרך, נהוגים כללים שונים. בדובאי – הקניונים מפוארים והמחירים קבועים, אין ממש מקום להתמקח בחנויות רשמיות. לעומת זאת, בשווקים המקומיים (דיירה, שוקי לילה בתאילנד) התמקחות היא חובה כדי לא לצאת פראייר. כלל אצבע: אם הציעו לכם מחיר לתייר, נסו להוריד ל-50% ממנו. הרבה פעמים יסכימו. בנוסף, אל תתביישו להשוות מחירים של טיסות גם בסוכנויות נסיעות ישראליות: לפעמים סוכן יכול למצוא לכם קומבינציה מוזלת שלא ראיתם אונליין, או לתת הנחת "כמות" למשפחה. בקשו הצעת מחיר מכמה גורמים לפני שסוגרים.
מסקנות – המסלול המשתלם ביותר למזרח הרחוק (ותאילנד בפרט)
לאחר שחפרנו בכל האפשרויות, אפשר להסיק כמה תובנות ברורות לגבי הדרך המשתלמת ביותר מתל אביב לתאילנד:
- טיסות קונקשן מנצחות במחיר את הטיסות הישירות – ברוב ימות השנה. במיוחד דרך מדינות המפרץ או טורקיה, אפשר לחסוך כמה מאות דולרים לכרטיס לעומת טיסה ישירה. התחרות בין Emirates, Etihad, Turkish ואחרות עובדת לטובת הצרכן הישראלי. רק במקרים של מבצע מיוחד או אם אתם טסים בזמנים לא מבוקשים במיוחד, טיסה ישירה תתקרב למחיר של קונקשן.
- דובאי ואבו דאבי כיעדי ביניים – שילוב אופטימלי של זמן ועלות: טיסה דרך המפרץ מאפשרת גם מחיר מוזל וגם זמן טיסה סביר. בניגוד לקונקשן ארוך דרך אירופה או מוסקבה, במסלול דרך דובאי סך שעות הטיסה קרוב מאוד לטיסה הישירה. למעשה, טיסה עם Emirates/FlyDubai דרך דובאי לבנגקוק לוקחת בערך 12-14 שעות כולל ההמתנה, לעומת ~11 שעות ישירות – פער קטן בהתחשב בחיסכון הכספי. בנוסף, נמלי התעופה במפרץ מאוד נוחים ויעילים, כך שהחוויה נעימה.
- החיסכון הגדול ביותר – למי שמוכן להרפתקה עם כרטיסים נפרדים: אם אתם מטיילים עם זמן וגמישות, תוכלו ליצור מסלולים יצירתיים ולהוזיל עוד. לדוגמה, מצאנו שמשפחה שנסעה באוגוסט שילבה טיסת לואו-קוסט קצרה ליעד קרוב (אתונה) והמשיכה משם בתעריף זול עם Emirates לבנגקוק, ובכך חסכה אלפי שקלים. פיצול כזה מתאים בעיקר לצעירים או לכל מי שאין לו בעיה להפוך את הנסיעה עצמה לחלק מהטיול. מנגד, לרוב הנוסעים שרק רוצים להגיע לתאילנד בנוחות סבירה, הפתרון הטוב ביותר יהיה לבחור בטיסת קונקשן "קלאסית" בכרטיס אחד – למשל עם חברה מהמפרץ או עם טורקיש. כך תהנו ממחיר טוב, משירות איכותי ומראש שקט לגבי לוחות הזמנים.
- ניצול הקונקשן כתוספת טיול: מסלול דרך דובאי הוא לא רק אמצעי להגיע לתאילנד – הוא יכול להפוך לחוויה כפולה. הרבה נוסעים בוחרים כעת לשלב טיול בזק בדובאי כחלק מהנסיעה למזרח. אם כבר שילמתם על טיסה לדובאי, למה לא ליהנות מיומיים בעיר העתידנית הזו? מה שאולי החל כהכרח (קונקשן) הופך לבונוס – "טיול בתוך טיול". לפי עדויות, עצירה בת יום-יומיים בדובאי כמעט ולא מוסיפה עלות משמעותית (מלון לילה אחד ואוכל – סכום שולי ביחס לכל הטיול), אבל מוסיפה המון ערך והנאה.
ניתן לומר שהמסלול המשתלם ביותר לתאילנד עבור הישראלי הממוצע כיום הוא בטיסת קונקשן דרך אחת מבירות המפרץ (דובאי/אבו דאבי). מסלול כזה מציע את יחס העלות-תועלת הטוב ביותר – כרטיסים במחיר נוח משמעותית מהטיסה הישירה, זמן טיסה כולל קצר יחסית, וחוויית טיסה נעימה. בתוך מסלול זה, הבחירה תלויה בהעדפה אישית: אם מצאתם דיל טוב עם Emirates או Etihad – לכו על זה, שתיהן מצוינות. אם FlyDubai/Zayed מציעים מחיר רצפה ומוכנים לוותר על קצת נוחות – זו אופציה מצוינת לחסכון. גם טורקיש דרך איסטנבול נשארת אלטרנטיבה חזקה עם זמינות טיסות גבוהה. מה שבטוח, פתיחת המסלול דרך דובאי שברה את המונופול שהיה על הטיסות למזרח, והובילה להוזלת מחירים משמעותית לטובת הנוסעים הישראלים.
להלן טבלת מחירים מעודכנים עבור טיסות בחברת FlyDubai ליעדים פופולריים במזרח הרחוק (בדגש על תאילנד ויעדים נוספים באסיה).
יעד | תקופה/תנאי | מחיר | הערות |
---|---|---|---|
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | עונת שפל (מאי-יוני) | ~₪2,700 | עונת מונסון בתאילנד (גשום) – פחות תיירים, זמינות גבוהה. מחיר לרוב ללא כבודה |
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | עונת שיא (דצמ׳-ינו׳) | ~₪3,800 | עונת השיא היבשה – ביקוש גבוה (חופשת חורף); מחירים עולים – רצוי להזמין מוקדם. |
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | תקופת חגים (פסח, אפר׳) | ~₪4,400 | תקופת פסח – עומס מטיילים, עליית מחירים חדה. מומלץ לשקול לטוס שבוע לפני/אחרי לחסכון. |
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | הזמנה מוקדמת (4+ חוד׳ מראש) | ~₪2,500 | הזמנה מוקדמת מאוד מוזילה משמעותית |
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | הרגע האחרון (כשבוע לפני) | ~₪5,000 | הזמנה סמוכה למועד הטיסה – המחיר מזנק עקב זמינות נמוכה |
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | טיסת אמצע שבוע (יום ד׳) | ~₪3,600 | טיסה באמצע שבוע זולה יחסית; יום ד׳ הוא לרוב היום הזול ביותר לטוס. |
Bangkok / Pattaya (U‑Tapao), Thailand | טיסת סוף שבוע (יום ו׳) | ~₪4,000 | יציאה בסופ״ש (יום ו׳) יקרה יותר בשל הביקוש הגבוה בסוף השבוע. |
Bangkok (Summer יול׳-אוג׳) | חופשת קיץ (יול׳-אוג׳) | ~₪3,300 | חופשת הקיץ בישראל – עדיין עונת גשמים בתאילנד, אך רבים טסים בגלל חופשת ילדים; מחירים ברמה בינונית. |
Krabi, Thailand | עונת שפל (מונת מונסון קיץ) | ~₪3,100 | עונת גשמים ביוני-ספט׳ – פחות תיירות, מחירים נמוכים. |
Krabi, Thailand | עונת שיא (דצמ׳-פבר׳) | ~₪3,700 | עונת התיירות בחורף – החופים בשיאם, ביקוש גבוה, יש להזמין מראש להבטיח מחיר טוב. |
Krabi, Thailand | תקופת חג (כריסטמס/סילבסטר) | ~₪4,200 | סוף דצמבר – חגי סוף שנה עמוסים בתיירים מכל העולם, מחירים מרקיעים בהתאם. |
Krabi → Phuket (דרך יבשה/מעבורת) | עונת שפל (עם מעבר) | ~₪3,300 | טיסה לקרבי + מעבורת/רכב לפוקט. בעונת שפל – חיסכון גדול מול טיסה ישירה לפוקט. |
Krabi → Phuket (דרך יבשה/מעבורת) | עונת שיא (עם מעבר) | ~₪4,000 | טיסה לקרבי + מעבר יבשתי בעונת שיא – פתרון זול יותר לטוס לפוקט בתקופה עמוסה (מחיר נמוך למרות ביקוש גבוה). |
Colombo, Sri Lanka | עונת שפל (מאי-אוג׳) | ~₪2,700 | עונת המונסון (מאי-אוג׳) – פחות מטיילים, מחירי טיסה יורדים. |
Colombo, Sri Lanka | עונת שיא (דצמ׳-מרץ) | ~₪3,300 | העונה היבשה והנוחה – יעד פופולרי בחורף, עלייה בביקוש ובמחיר הכרטיסים. |
Colombo, Sri Lanka | תקופת חג (סוף שנה) | ~₪3,800 | חגי סוף השנה (כריסטמס וסילבסטר) – מטיילים רבים, מומלץ להזמין 3-4 חודשים מראש להבטיח מקום. |
Kathmandu, Nepal | עונת שפל (מונסון יול׳-אוג׳) | ~₪3,500 | עונת המונסון – מחוץ לעונת הטרקים, ביקוש נמוך ומחירים זולים. |
Kathmandu, Nepal | עונת שיא (עונת הטרקים אוק׳-נוב׳) | ~₪4,200 | סתיו (אוק׳-נוב׳) – שיא עונת הטרקים, טיסות מלאות בתרמילאים, עליית מחירים. |
Kathmandu, Nepal | תקופת חג (תשרי ספט׳/אוק׳) | ~₪3,900 | תקופת חגי תשרי (סוכות) – חופפת לעונת הסתיו בנפאל, ביקוש גבוה מהרגיל בקרב ישראלים, מחירים בהתאם. |
Malé, Maldives | עונת שפל (מאי-יול׳) | ~₪2,500 | עונת הגשמים במלדיביים – תפוסת נופשים נמוכה, דילים משתלמים בטיסות. |
Malé, Maldives | עונת שיא (דצמ׳-פבר׳) | ~₪4,000 | עונת היובש/החורף – מבוקש מאוד (ירח דבש ונופש חורף); כרטיסים יקרים ומבצעי מכירה נדירים. |
Malé, Maldives | תקופת חג (אביב/פסח) | ~₪3,500 | חופשת פסח/אביב – רבים מישראל יוצאים לנפוש, עליה בביקוש. אולי לשקול יעדים חלופיים בעונה זו לחסכון. |
Penang, Malaysia | עונת שפל (מרץ-יוני) | ~₪3,200 | עונה חמה אך פחות תיירות – מחירי השקה נוחים לנתיב החדש של FlyDubai. |
Penang, Malaysia | עונת שיא (חגי דצמבר) | ~₪4,300 | סוף שנה (כריסטמס) – שיא הביקוש במלזיה; עלייה משמעותית במחיר הטיסה. |
Penang, Malaysia | תקופת חג (ראש השנה הסיני) | ~₪4,700 | פברואר (ראש השנה הסיני) – תקופת חגים אזורית, ביקוש מקומי גבוה יכול להקפיץ מחירים; יש להזמין מראש מאוד. |
Langkawi, Malaysia | עונת שפל (ספט׳-אוק׳) | ~₪3,000 | סוף עונת המונסון – מעט תיירים, מחירי טיסות ומלונות נוחים. |
Langkawi, Malaysia | עונת שיא (נוב׳-ינו׳) | ~₪4,200 | עונת התיירות בחורף – האי מלא בנופשים; הטיסות דרך דובאי מתמלאות, יש לתכנן קונקשן ארוך מספיק. |
Delhi, India | עונת שפל (קיץ) | ~₪2,000 | קיץ/עונת מונסון (יוני-אוג׳) – חם ולח, פחות תיירים, מחירי רצפה. |
Delhi, India | עונת שיא (חורף דצמ׳-פבר׳) | ~₪2,800 | חורף נעים – עונה מועדפת לטיול בצפון הודו, מחירים ממוצעים גבוהים יותר מהקיץ. |
Delhi, India | תקופת חג (דיוואלי אוק׳/נוב׳) | ~₪3,200 | חגי תשרי בישראל וחג הדיוואלי בהודו – ביקוש גבוה גם ע"י הקהילה ההודית, הטיסות מתמלאות מראש והמחירים עולים. |
Delhi (Spring) | עונת מעבר (אביב מרץ) | ~₪2,500 | אביב (מרץ) – מזג אוויר נוח טרם הקיץ; רבים אחרי צבא מתחילים טיול גדול, ומטיילי פסח – מחירים מעט עולים מהשפל. |
Mumbai, India | עונת שפל (מונסון) | ~₪1,600 | עונת גשמי יולי – עומס תיירות נמוך מאוד, טיסות זולות במיוחד. |
Mumbai, India | עונת שיא (דצמבר) | ~₪2,600 | דצמבר נעים – ביקושים בינוניים (עסקי ותיירותי), מחירים ממוצעים. |
Mumbai, India | תקופת חג (פסח/אביב) | ~₪3,000 | חופשת פסח – חלק מהישראלים טסים להודו/גואה; עלייה מתונה בביקוש ובמחיר. |
Mumbai → Goa (דרך מומביי) | טיסת פנים לגואה | +~₪350 | טוסו למומבאי ומשם טיסת פנים לגואה ( |
Tel Aviv – Dubai (עצירת ביניים) | טיסת בסיס TLV-DXB (לכיוון) | ~₪400 | הטיסה לתחנת הביניים דובאי יכולה לעלות |
כרטיס בכיוון אחד | תל אביב → בנגקוק (כיוון 1) | ~₪1,400 | כ־₪1.4k לכיוון ([Flydubai(FZ) flights from Tel Aviv Yafo to Bangkok- Cheap Flights |
כרטיס בכיוון אחד | תל אביב → קולומבו (כיוון 1) | ~₪1,100 | כ־$309 (₪1.1k) לכיוון – תרמילאים רבים ממשיכים ליעד אחר באסיה, לכן קונים כיוון אחד. |
כרטיס בכיוון אחד | תל אביב → קטמנדו (כיוון 1) | ~₪1,750 | כ־$489 (₪1.75k) לכיוון – רלוונטי למטיילים במסלול פתוח (למשל נכנסים לנפאל ויוצאים מהודו). |
כרטיס בכיוון אחד | תל אביב → מלדיבים (כיוון 1) | ~₪1,250 | כ־$340 (₪1.25k) לכיוון – ניתן לשלב עם טיסה חזור מיעד אחר (למשל מתאילנד) כדי לבקר במלדיביים בדרך. |
כרטיס בכיוון אחד | תל אביב → מומבאי (כיוון 1) | ~₪1,100 | כ־$297 (₪1.1k) לכיוון – למטיילים הממשיכים מהודו ליעד אחר באסיה או באוקיינוס השקט. |
השוואה: חברות תעופה אחרות | בנגקוק – אל על (ישיר) | ~₪5,000 | השוואה: טיסת אל על ישירה ~₪5k בעונת שיא ([טיסות לתאילנד |
השוואה: חברות תעופה אחרות | בנגקוק – אתיחאד (עצירה אחת) | ~₪3,200 | השוואה: מתחרים עם עצירה (למשל Etihad דרך אבו דאבי) מציעים ~₪3.2k בעונות רגועות ([טיסות לתאילנד |
השוואה: חברות תעופה אחרות | בנגקוק – טורקיש (עצירה באיסטנבול) | ~₪3,500 | השוואה: טורקיש איירליינס (באמצעות איסטנבול) ~₪3.5k בעונה. שירות מלא; לרוב מעט יקרה מ-FlyDubai בזמנים דומים. |
השוואה: חברות תעופה אחרות | דלהי – אייר אינדיה (ישיר) | ~₪2,500 | השוואה: אייר אינדיה ישירה ת"א-דלהי ~₪2.5k. טיסה קצרה (~7ש׳) עם שירות בסיסי דומה; לעיתים FlyDubai זולה יותר. |
מסלול פתוח ושדרוגים | Open-Jaw (הלוך לבנגקוק, חזור מפוקט) | ~₪3,600 | כרטיס מולטי-סיטי (הלוך לבנגקוק דרך UTP, חזור מקרבי) עולה בד"כ כמו הלוך ושוב רגיל (~₪3.6k). מאפשר טיול במסלול פתוח ללא חזרה מיותרת לנקודת ההתחלה. |
מסלול פתוח ושדרוגים | שדרוג לכרטיס גמיש (Flex) | +₪300-₪500 | כרטיס גמיש של FlyDubai עולה כ־₪300-500 יותר, אך מאפשר שינוי/ביטול. כדאי למי שזקוק לגמישות בתוכנית הטיול. |
תוספות ושדרוגי שירות | מושב מרווח (יציאת חירום) | +₪120 | הושבה בשורת יציאת חירום/מושב מרווח בעלות כ~₪120 לכיוון. משפרת מאוד את הנוחות – מומלץ בטיסה ארוכה למי שזקוק למקום נוסף. |
תוספות ושדרוגי שירות | טרקלין בדובאי (בקונקשן) | ~₪180 | כניסה לטרקלין בנמל דובאי (~$50) זמינה לנוסעי תיירים – מאפשרת מקלחת, מזון ומנוחה בקונקשן ארוך/לילי. |
תוספות ושדרוגי שירות | ארוחה או Wi-Fi בטיסה | ~₪40 | ארוחה קלה בטיסה או חבילת Wi-Fi – לרכישה בעלות כ~₪40. כנהוג בלואו-קוסט, שירותים אלו אינם כלולים במחיר הבסיסי. |
הערות לתעריפים לעיל: המחירים בטבלה הם משוערים להלוך-ושוב לאדם בשקל (אלא אם צוין אחרת), במטוסי Economy של פליי דובאי. המחירים מבוססים על חיפושים אחרונים, מבצעים ודיווחים עדכניים, ויכולים להשתנות. לרוב מדובר במחירי Basic (ללא כבודה גדולה וללא ארוחה) – למשל, “כרטיס החל מ-$761” לבנגקוק אינו כולל מזוודה. תוספת מזוודה הלוך-ושוב יכולה להגיע לכ-₪300-400, בהתאם למדיניות הכבודהשל FlyDubai. בטיסה לפראג, לדוגמה, FlyDubai גובה כ-50$ למזוודה לכיוון, כך שבקווים ארוכים דומים התוספת דומה.
שימו לב שבחברת FlyDubai (לואו-קוסט) שירותי מזון, בידור ומשקל כבודה מעבר לטרולי – אינם כלולים במחיר הבסיס, בניגוד לחברות סדירות. עם זאת, ניתן לרכוש בקלות תוספות לפי צורך: להזמין מראש ארוחה חמה כשרה/צמחונית, לשדרג למושב עם מרווח רגליים, לקנות גישה ל-WiFi, או להיכנס לטרקלין מפואר בקונקשן בדובאי – הכל בעלות נוספת ידועה מראש (ראו בטבלה דוגמאות לעלויות). באופן זה, הנוסע משלם רק על מה שחשוב לו, ויכול לשלוט בתקציב הטיסה בצורה גמישה. למרות המודל החסכוני, מטוסי פליי דובאי חדישים (בואינג 737-8 MAX ברוב הקווים הארוכים) וכוללים מערכות בידור אישי בחינם, ושירות אדיב ובטוח – כך שמבחינת Value for Money רבים רואים תמורה גבוהה למחיר. למעשה, גם עם הוספת כבודה וארוחה, המחירים לרוב נמוכים ב-15%-30% ממחירי טיסות ישירות בחברות אחרות. בנוסף, לפליי דובאי מחלקת עסקים במטוסים צרי-גוף, עם מושבי מיטה שטוחים, המוצעת בעלויות נמוכות יחסית – לעיתים פחות ממחלקת תיירים של חברה אחרת בעונת שיא – יתרון למי שרוצה נוחות מרבית בעלות הגיונית.
הבדלי עונות – מתי משתלם לטוס?
מחירי הטיסות למזרח הרחוק עם FlyDubai משתנים מאוד בין עונות השנה. עונות השפל (Off-Peak) מתרחשות לרוב בעונת המונסונים הגשומה באזור היעד – לדוגמה, חודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) בתאילנד ובסרי לנקה, או חודשי יוני-ספטמבר בנפאל. בתקופות אלו פחות תיירים מגיעים בשל מזג האוויר הפחות נוח, ולכן ניתן למצוא כרטיסי טיסה במחירים נמוכים במיוחד. למשל, טיסות לבנגקוק ביוני עשויות לעלות סביב ₪2,700 בלבד , וכרטיס הלוך-ושוב למומבאי ביולי נמכר אף בפחות מ-$450 (כ-₪1,600!). חשוב לזכור שבתקופת מונסון יתכן גשם רב ביעד – מטיילים גמישים שמוכנים להתמודד עם מזג האוויר יכולים להרוויח מחירים זולים במיוחד בעונות הללו. מנגד, עונות השיא (Peak) הן לרוב העונות היבשות והנוחות לטיול – למשל החורף בתאילנד (דצמבר-ינואר) ובאיים המלדיביים, או עונת הסתיו בנפאל. בתקופות אלה היעדים עמוסים בתיירים, והטיסות מתמלאות זמן רב מראש. מחיר טיסה לתאילנד בדצמבר עשוי להיות כמעט כפול מאשר ביוני , עקב הביקוש הגבוה. גם חגי תשרי ופסח מזניקים מחירים – בתקופות החגים, ישראלים רבים יוצאים לטייל, ובמקביל אלו גם עונות נוחות במזרח. כך, טיסות בסוכות ליעדים מבוקשים (כמו בנגקוק או קטמנדו) יקרות בעשרות אחוזים מאשר חודש קודם לכן. לפי נתוני Kayak, שיא הביקוש לטיסות לתאילנד הוא בחודשים אוקטובר-דצמבר – בהתאמה לחגי תשרי וחופשות החורף. בטבלה ניתן לראות לדוגמה שבתקופת פסח מחיר טיסה לבנגקוק מגיע ~₪4,400, לעומת ~₪2,700 בלבד בעונה הגשומה מוקדם יותר. מסקנה: אם חשוב לכם לחסוך, נסו להימנע מהחגים ועונת השיא – וטוסו בעונות המעבר או השפל, כשהמחירים יורדים. גם לטיול בתאילנד, למשל, ניתן ליהנות (עם קצת גשם) ביולי-אוגוסט במחיר נמוך משמעותית מאשר בדצמבר.
אסטרטגיות לחיסכון: תזמון והזמנה מוקדמת
יש מספר אסטרטגיות להפחתת עלויות בטיסות למזרח הרחוק עם FlyDubai:
- הזמנה מוקדמת – הכלל המנחה: ככל שמזמינים מוקדם יותר, המחיר טוב יותר. מומלץ להזמין לפחות כמה שבועות מראש (Kayak ממליץ לפחות 7 ימים מראש כדי לקבל מחיר נמוך מהממוצע , וליעדים רחוקים רצוי אפילו 3-4 חודשים מראש). מחירי הלואו-קוסט מתחילים נמוך ועולים ככל שהמטוס מתמלא. כפי שנראה בטבלה, כרטיס הלוך-ושוב לבנגקוק שהוזמן חצי שנה מראש עלה ~₪2,500 בלבד, בעוד “ברגע האחרון” הוא קפץ לכ-₪5,000. מחקר של Skyscanner מצא שהזמנה כ-40 יום מראש היא האופטימלית לחיסכון בטיסה ליעדים כמו קטמנדו – אל תחכו לרגע האחרון כי סביר שהמחיר רק יעלה. יוצא מן הכלל הוא מצב של מבצעי בזק: לעיתים FlyDubai מכריזה על מכירות חיסול למושבים שנותרו 2-3 שבועות לפני טיסה, אך זה הימור שלא תמיד משתלם. הכלל הבטוח – שריינו מראש.
- גמישות בתאריכים ובימים – היו גמישים בבחירת תאריכי הטיסה. שינוי של יום-יומיים מתאריך מבוקש יכול לחסוך מאות שקלים. טיסות באמצע השבוע זולות משמעותית מטיסות בסופ"ש. למשל, טיסה היוצאת ביום רביעי מת"א לבנגקוק היא הזולה ביותר בממוצע, בעוד יום שישי הוא היקר ביותר. אם תוכלו לטוס ביום חול ולא בסופ"ש – תיהנו ממחיר טוב יותר. בנוסף, הימנעו מתאריכי שיא כמו ערב חג עצמו – טוסו יום לפני או אחרי. גמישות של אפילו +/- יום סביב החג יכולה להוזיל את הכרטיס בצורה ניכרת.
- קונקשן ארוך יותר = חסכון – לעיתים בטיסות עם עצירת ביניים, משך ההמתנה משליך על המחיר. אצל FlyDubai, לרוב מחירי הקונקשן דומים, אך אם מוצעת לכם אפשרות לקונקשן ארוך/לילי לעומת קצר – לעיתים הטיסה עם ההמתנה הארוכה זולה יותר. למשל, טיסה עם קונקשן של 12 שעות בלילה בדובאי עשויה להיות זולה בכ-10% מטיסה עם החלפה של שעתיים בלבד. אם התקציב קריטי לכם ולא אכפת לכם לבלות לילה בקונקשן (ניתן לנצל זאת ליציאה לסיור בדובאי או מנוחה בטרקלין), זו דרך לחסוך עוד קצת בעלות. כמובן, יש להביא בחשבון עלות אפשרית של מלון/טרקלין אם מחכים לילה.
- כרטיסים גמישים/כוללים – FlyDubai מציעה בדר"כ מספר רמות כרטיס: Lite (ללא כבודה/שינויים), Value (כולל מזוודה), Flex (כולל מזוודה + גמיש). אם קיים חשש לשינוי תוכניות, לפעמים עדיף לשלם קצת יותר על כרטיס גמיש (כמה מאות ש"ח) מאשר להסתכן באיבוד כל הכרטיס. בטבלה רואים שתוספת שדרוג לכרטיס Flex היא ~₪300-500 – סכום שמשתלם אם אינכם בטוחים בתאריך החזרה, במקום לשלם קנס כבד או כרטיס חדש. כך גם לגבי מזוודה – אם אתם יודעים שתצטרכו כבודה, עדיף לבחור בחבילה כוללת מראש מאשר להוסיף בנפרד במחיר גבוה. תכנון נכון של צרכי הנסיעה יחסוך לכם חיובים מיותרים בעתיד.
- מועדוני הטבות וקופונים – FlyDubai שותפה למועדון הנוסע המתמיד Emirates Skywards. חברי מועדון יכולים לצבור מיילים שאותם מממשים להנחות וכרטיסים בעתיד, ואף לקבל הטבות סטטוס (נוסע מתמיד זהב/כסף של Emirates זוכה למשל לכבודה נוספת חינם בטיסות FlyDubai. אם אתם טסים הרבה, ההצטרפות למועדון (חינם) יכולה בטווח ארוך לחסוך בעלויות. כמו כן, שווה לעקוב אחרי ערוצי המבצעים – לעיתים מוצעים קופונים/הנחות לסטודנטים, לחיילים משוחררים או לקבוצות, במיוחד בעונות השפל. אתרים ישראליים כמו "טיסות סודיות" מדווחים על דילים כאלה בזמן אמת.
השוואת מחירים: FlyDubai לעומת חברות אחרות (Value for Money)
פליי דובאי מציעה לרוב מחיר נמוך יותר בהשוואה לחלופות לטיסות למזרח הרחוק – אך חשוב להבין את ההבדלים כדי לקבל החלטה נכונה:
- בהשוואה לטיסה ישירה: נכון להיום קיימות טיסות ישירות מת"א לבנגקוק (אל על, וכעת גם Thai Airways חידשה קו), וגם להודו (אייר אינדיה לדלהי). טיסות ישירות חוסכות זמן קונקשן – כ-5-6 שעות פחות בהשוואה למסלול דרך דובאי. אולם, המחיר שלהן גבוה משמעותית. למשל, טיסת אל על ישירה לבנגקוק במחלקת תיירים עולה סביב $1100-1200 (כ~₪4,000-₪4,500) בחורף , ויכולה אף להגיע ל-$1500 בתקופת שיא כמו פסח. כלומר, כ-30%+ יקר יותר מכרטיס FlyDubai מקביל. עבור רבים, הפרש של אלפי שקלים במחיר אינו מצדיק חיסכון של כמה שעות טיסה – במיוחד כשניתן לנצל את העצירה בדובאי כחלק מהטיול. גם מול טיסה ישירה לדלהי, FlyDubai (דרך דובאי) מציגה יתרון: אייר אינדיה ישירה לת"א-דלהי עולה סביב ₪2,500 (ומעלה בעונות שיא), בדומה למחיר FlyDubai או גבוה ממנו מעט, וזאת בלי לכלול כבודה נוספת. כלומר, מבחינת עלות נטו – פליי דובאי זולה יותר במרבית המקרים מטיסה ישירה. כמובן, למי שזמנו קצר או שמעדיף ישיר – ייתכן ויבחר לשלם יותר עבור נוחות. אבל מבחינת Value for Money – רוב המטיילים מרוצים מהתמורה שמקבלים בפליי דובאי ביחס למחיר, לעומת אופציות ישירות יקרות בהרבה.
- בהשוואה לחברות עם קונקשן: רוב הטסים למזרח הרחוק מישראל משתמשים במסלול עם עצירת ביניים. המתחרות העיקריות של FlyDubai הן חברות כמו Turkish Airlines (דרך איסטנבול), Qatar Airways (דרך דוחה), Etihad (דרך אבו דאבי), Emirates (דרך דובאי, בטיסות שלה), Ethiopian (דרך אדיס אבבה) ועוד. במקרים רבים, גם החברות הללו מציעות מחירים תחרותיים. למשל, טורקיש איירליינס לבנגקוק עולה סביב ₪3,300-₪3,800 ברוב השנה – כולל מזוודה ואוכל. זה קרוב מאוד למחירי FlyDubai (לאדם שמוסיף כבודה וארוחה העלות מתכנסת לדומה), אך עדיין לעיתים FlyDubai תהיה קצת יותר זולה. אתיחאד איירווייז מאבו דאבי ידועה במחירים אטרקטיביים – במבצעים ראינו כרטיסי הלוך-חזור לבנגקוק ב
$660 בלבד (₪2,400!) במאי. בדרך כלל FlyDubai ובנות בריתה מהמפרץ מתחרות זו בזו על המחיר, בעוד חברות אירופאיות (טורקיש, אוסטריאן, בריטיש וכו') נוטות להיות מעט יקרות יותר אך מציעות מטוס רחב-גוף ושירות מלא. בסופו של דבר, FlyDubai לרוב תהיה בין האפשרויות הזולות ביותר – ולעיתים הזולה ביותר – מבין טיסות הקונקשן. יתרון נוסף: חלק מהמתחרים דורשים קונקשן ארוך מאוד (למשל המתנה של 8-10 שעות באדיס אבבה בטיסת אתיופיאן), בעוד שבלוח הזמנים של FlyDubai הקונקשנים בדרך כלל נוחים יחסית (2-4 שעות). לכך מצטרפת העובדה שפליי דובאי מפעילה שותפות עם Emirates – כלומר הנוסע נהנה מתשתית של חברת פרמיום למרות הטיסת לואו-קוסט. לדוגמה, טיסות לבנגקוק, קראבי, קולומבו, קטמנדו וכו' מבוצעות מטרמינל 3 בדובאי – אותו טרמינל חדיש של Emirates – מה שמקל על המעבר ומקנה חוויית קונקשן נוחה. לסיכום, בהשוואה לחברות מעבר אחרות, FlyDubai מצטיינת במחיר זול ולעיתים קרובות בפער ניכר (100-300$ פחות לכרטיס) בלי פשרות גדולות מדי בשירות. - תמורה לשירות: כמובן, צריך להביא בחשבון שבהשוואה לחברות סדירות, FlyDubai היא Low-Cost – המשמעות היא שירות בסיסי יותר: מושבי תיירים מעט יותר צפופים (מצב סטנדרטי של כ-30 אינץ' מרווח רגליים), ארוחות בתשלום, ואין אלכוהול חופשי. אך המטוסים חדישים ונקיים, יש מערכת בידור אישית (בדומה לחברות רגילות) ומחלקת עסקים למעוניינים. מי שטס בחברות המפרציות (אמירייטס, אתיחאד, קטאר) יקבל אמנם ארוחה חינם ומזוודה בחינם, אך ישלם על הכרטיס לרוב כמה עשרות אחוזים יותר. אם מטרתכם היא להגיע זול ליעד – FlyDubai נותנת את אותה טיסה בקירוב במחיר זול יותר, ולרבים זה שווה את ויתור הארוחה ושירותי הפרימיום. יתרה מכך, ניתן לשדרג לפי רצונכם: למשל, לשלם 10$-15$ בלבד על ארוחה טעימה, ועוד כ-50$ על טרקלין בדובאי אם חשוב לכם נוחות בהמתנה – ועדיין יצאתם בזול יותר משמעותית מכרטיס בחברה אחרת, ויצרתם לעצמכם “חוויית פרימיום” ממוקדת לפי הצורך. כך שבמונחי Value for Money, פליי דובאי מאפשרת גמישות לחסוך היכן שלא משנה לכם, ולהוציא היכן שחשוב – ובשורה התחתונה רבים מעידים שהם מעדיפים לחסוך את מאות הדולרים ולהשקיע אותם בטיול עצמו (במלון טוב יותר, אטרקציות נוספות וכו').
נוחות הקונקשן דרך דובאי (Dubai Connect)
מסלול הקונקשן בדובאי עם FlyDubai נחשב נוח וידידותי מאוד, במיוחד לטסים למזרח הרחוק: לטיסות מישראל לדובאי כ-3 שעות בלבד, ומדובר בנמל תעופה חדיש ומאורגן היטב. כפי שצוין, בזכות השותפות עם Emirates חלק מטיסות ההמשך של FlyDubai למזרח (תאילנד, מלזיה, המלדיביים, סרי לנקה, נפאל ועוד) ממריאות מטרמינל 3 בדובאי – אותו טרמינל המשמש את Emirates. המשמעות היא שנוסעי FlyDubai הממשיכים באותם יעדים לא צריכים לצאת לטרמינל ה-Low Cost (טרמינל 2), אלא נהנים ממעבר חלק בתוך הטרמינל הראשי. לדוגמה, נוסע שטס מת"א לקראבי יעבור בדובאי במתחם של Emirates – חוויית מעבר נוחה, ללא צורך באוטובוסים למתחם אחר. זמני הקונקשן: רוב הטיסות מת"א מתוזמנות לנחות בדובאי בשעות הבוקר המוקדמות, ולהתחבר לטיסות ההמשך שיוצאות בבוקר/צהריים מזרחה. יש גם טיסות ערב מת"א עם המתנה ללילה – במקרה כזה, הנוסעים יכולים לשקול יציאה לביקור קצר בדובאי (ישראלים מקבלים ויזה אוטומטית ל-30 יום בכניסה לאמירויות) אם יש למשל 8-12 שעות פנויות. לחלופין, ניתן להישאר בשדה: בדובאי יש מלון טרנזיט בתוך הטרמינל, או כאמור טרקלינים בתשלום עם מקלחות ומיטות מנוחה. רבים מנצלים עצירת לילה בדובאי כדי לנוח כמה שעות בטרקלין (בסביבות 50$ כניסה ואז להמשיך רעננים לטיסת הבוקר למזרח. יחסית לנמלי מעבר אחרים, דובאי נחשבת בטוחה, נקייה, עם שילוט והכוונה מעולים – חוויית קונקשן טובה שנוספים חוזרים ומשבחים. אם ההמתנה קצרה (2-4 שעות) – מספיק לעבור בבידוק ביטחוני וללכת לשער הבא בנחת; אם ההמתנה ארוכה – יש מה לעשות בשדה: טרקלינים, מסעדות, אזורי מנוחה, ואפילו סיורי אטרנזיט מודרכים בדובאי שמוצעים בזמנים מסוימים. נקודה נוספת: טיסות FlyDubai מנתב"ג ממריאות מטרמינל 3 (*בניגוד* לחלק מטיסות הלואו-קוסט האחרות מישראל שיוצאות מטרמינל 1 הישן) – כך שהחוויה לנוסע הישראלי כבר מתחילה בנוחות של טרמינל 3 המודרני בנתב"ג.
מעבר לנוחות ההמתנה, הקונקשן בדובאי פותח הזדמנויות: ניתן בקלות לעשות סטופאובר של ממש באמירויות – לשלב יומיים-שלושה בדובאי או אבו דאבי כחלק מהטיול, ללא כמעט תוספת במחיר הטיסה. למעשה, כרטיס טיסה מת"א לדובאי (הלוך-חזור) עולה לעיתים רק כ-₪800 – אז "לשבור" את המסע ולנפוש בדובאי בדרך לתאילנד יכול להיות משתלם מאוד. ניתן להזמין דרך FlyDubai עצירה של עד 48 שעות ללא שינוי במחיר (רק לבחור טיסה יוצאת מדובאי מאוחרת יותר). כך מטיילים מקבלים "2 יעדים במחיר 1". גם לנוסעים עסקיים, דובאי מהווה נמל מרכזי – מי שטס לפגישות בהודו או בסין, למשל, יכול לעצור לפגישת עסקים בדובאי ואז להמשיך מזרחה – גמישות שאפשרית הודות לריבוי הטיסות בדובאי.
טיפים חכמים לניצול מקסימלי של ההזדמנויות וחוויית הטיסה
לסיום, כמה המלצות ותובנות שיגרמו לכם להפיק את המירב מהטיסות עם FlyDubai – ושתרצו לשתף עם אחרים:
- שלבו בין יעדים: המזרח הרחוק הוא גדול ומגוון – למה להתמקד רק במקום אחד? באמצעות FlyDubai אפשר לנחות ביעד אחד ולחזור מיעד אחר בלי תוספת גדולה למחיר (כרטיס Open-Jaw). למשל, לטוס לתאילנד (בנגקוק) ולחזור מהודו (דלהי) – שתיהן ברשת הנתיבים של FlyDubai. באופן זה תחסכו טיסות מיותרות בתוך אסיה. בטבלה ראינו שכרטיס "פתוח" כזה עולה בערך כמו רגיל. נצלו זאת כדי לבנות מסלול טיול נרחב וחסכוני.
- שדרגו נקודתית במקום לשלם ביוקר מראש: גישת FlyDubai "שלם לפי הצרכים שלך" מאפשרת להיות יצירתיים – רוצים להתפנק? הזמינו מושב מרווח ביציאה בעלות סמלית של ~$30, ותרגישו במחלקת עסקים. יש לכם לילה ארוך בדובאי? השקיעו ~$50 בטרקלין כדי להתקלח ולאכול טוב. כך תוציאו אולי עוד ₪200-₪300 לשדרוגים שיוסיפו המון לחוויה, במקום לשלם אלפי שקלים נוספים על חברת תעופה יקרה יותר. גם שדרוג למחלקת עסקים של FlyDubai ניתן לעיתים בעלויות "עממיות" יחסית: נתקלנו בדיווחים על הצעות שדרוג ברגע האחרון במחיר מוזל כאשר נותרים מושבי עסקים ריקים – שווה לברר בדלפק ביציאה. במחלקת העסקים תקבלו מושב מיטה, ארוחות גורמה וטרקלין – חוויה קרובה למחלקה ראשונה של חברות גדולות, בחצי ממחיר שהייתם משלמים אצלן.
- הימנעו מעמלות מיותרות: כאמור, אם לא שילמתם על כרטיס גמיש, שינויים וביטולים יהיו יקרים. ודאו שהדרכונים בתוקף, שסידרתם ויזה אם צריך (למשל לכניסה להודו יש להסדיר e-visa מראש כדי למנוע שינוי כרטיס), והגיעו בזמן לטיסות – איחור שיגרור כרטוס מחדש עלול לעלות הרבה. בנוסף, בדקו את מגבלת הכבודה הידנית – FlyDubai מתירה טרולי עד 7 ק"ג חינם. אם חורגים, תשלמו קנס בשדה. כדאי לארוז חסכוני ולמנוע תשלום קנס מיותר על כמה ק"ג עודפים.
- בדקו אלטרנטיבות יצירתיות: לפעמים ניתן לשלב את FlyDubai עם חברות Low-Cost אזוריות אחרות לטובת מסלול זול במיוחד. למשל, היו מטיילים שטסו עם FlyDubai לדובאי, ומשם המשיכו בזול עם חברת AirAsia לתאילנד. אמנם זה מורכב ודורש איסוף כבודה ובידוק מחדש, אבל מי שמחפש את העסקאות הזולות ביותר יכול לבחון גם אפשרויות כאלה. באופן דומה, FlyDubai טסה גם ליעדים פחות שגרתיים – למשל לטרמינל U-Tapao ליד פאטאיה (במקום בנגקוק). טרמינל זה קרוב מאוד לאזורי הנופש של פאטאיה ואף מאפשר הגעה יבשתית מהירה לקוסמוי ולדרום תאילנד. ניצול שדות תעופה משניים אלה עשוי לחסוך כסף ולעקוף את העומס בערים הגדולות.
- תהנו מהדרך! בסופו של דבר, החוויה בטיסות פליי דובאי יכולה להיות מהנה אם באים בגישה הנכונה: הצטיידו בסבלנות לקונקשן, הורידו סרטים/מוזיקה לנייד לבידור (יש גם מערכת מסכים עם תוכן חינמי), פנקו את עצמכם בארוחה או בשופינג בדיוטי פרי – ועדיין תגיעו ליעד עם יותר כסף בכיס לטיול עצמו. מטיילים מנוסים רבים כבר אימצו את FlyDubai כבחירה קבועה ליעדים במזרח הרחוק, בזכות השילוב של מחיר משתלם ושיפור מתמיד בשירות. כפי שסיכמה זאת נוסעת אחת: "במחיר שחסכתי על הטיסה, מימנתי שבוע נוסף בתאילנד!". במילים אחרות – FlyDubai מאפשרת לכם לטוס יותר ולשלם פחות, וזו בהחלט תובנה שכדאי לחלוק. שתהיה טיסה נעימה! 🚀✈️