מטרו דובאי בערבית : مترو دبي היא רשת רכבות תחבורה מהירה בעיר דובאי, איחוד האמירויות הערביות. הוא מופעל כיום על ידי קונסורציום של החברה הצרפתית, Keolis, והחברה היפנית, MHI Mitsubishi Heavy Industries, בשם Keolis-MHI.

הקו האדום והקו הירוק פועלים, עם הרחבה גדולה של 15 ק"מ (9.3 מייל) לקו האדום המכונה כביש 2020 לאתר אקספו 2020 שהוכרזה באפריל 2015 ונפתחה ב-2021. שני הקווים הראשונים הללו עוברים מתחת לאדמה בעיר במרכז ובווידוקטים מוגבהים במקומות אחרים.

כל הרכבות הן אוטומטיות לחלוטין וללא נהג, ויחד עם תחנות, הן ממוזגות עם דלתות קצה הרציף. חברת האדריכלות Aedas תכננה את 45 התחנות של המטרו, שני מחסנים ומרכזי בקרה תפעוליים. קבוצת אל ג'וראייר השקעות היו בוני המטרו.

 

הקטע הראשון של הקו האדום, המשתרע על 10 תחנות, נחנך טקסית בשעה 21:09:09 ב-9 בספטמבר 2009, על ידי מוחמד בן ראשיד אל מקטום, שליט דובאי, כאשר הקו נפתח לקהל בשעה 6 בבוקר (UTC 04:00) ב-10 בספטמבר. המטרו של דובאי היא רשת הרכבות העירונית הראשונה בחצי האי ערב והשנייה בעולם הערבי (אחרי המטרו של קהיר או השלישית (אם סופרים את המטרו העילי, בשירות מוגבל של בגדאד.

יותר מ-110,000 אנשים, או כמעט 10% מאוכלוסיית דובאי, השתמשו במטרו ביומיים הראשונים לפעילותה. המטרו של דובאי נשאה 10 מיליון נוסעים מהשקה ב-9 בספטמבר 2009 ועד ל-9 בפברואר 2010 עם 11 תחנות הפועלות על הקו האדום. חברת הייעוץ ההנדסי אטקינס סיפקה תכנון וניהול רב-תחומי מלא של העבודות האזרחיות במטרו של דובאי.

עד 2016, המטרו של דובאי הייתה רשת המטרו ללא נהג הארוכה בעולם עם אורך מסלול של 75 ק"מ (47 מייל), כפי שהוכר על ידי שיאי גינס בשנת 2012. המערכת עברה את המערכת על ידי הרכבת העילית של ונקובר בשנת 2016 למשך הארוך ביותר. מערכת אוטומטית מלאה בעולם אך השיגה את התואר בשנת 2021 עם פתיחת כביש 2020. עם זאת, אורך המסלול הכולל שלה עבר מאז הקווים האוטומטיים של ה- MRT של סינגפור. עם זאת, הקו האדום, באורך 52.1 קילומטרים (32.4 מייל), נותר קו המטרו היחיד ללא נהג הארוך בעולם.

 

בנייה

תכנון המטרו של דובאי החל בהנחייתו של שליט דובאי, שייח' מוחמד בן ראשיד אל מקטום, שציפה שפרויקטים אחרים ימשכו 15 מיליון מבקרים לדובאי עד 2010. מיליון עד 2017) וגודש תנועה חמור חייב בניית מערכת רכבת עירונית כדי לספק כושר תחבורה ציבורית נוסף, להקל על התנועה המוטורית ולספק תשתית לפיתוח נוסף.

בשנת 2004, חמישה קונסורציומים נבחרו לבניית החלק הראשון:

Bilfinger Berger, Taisei Corporation, Besix & Alstom
Vinci, Hochtief, CCIC & Ansaldo
Obayashi, Yapı Merkezi ומיצובישי
אודברכט, פרסונס ובומברדיה _
קבוצת בינלאדין הסעודית, דיווידג וסימנס
במאי 2005, הוענק חוזה תכנון ובנייה בסך 12.45 מיליארד AED /3.4 מיליארד דולר לקונסורציום Dubai Rail Link (DURL) המורכב מחברות יפניות כולל Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Obayashi Corporation, Kajima Corporation והחברה הטורקית Yapı Merkezi, וחוזה שירותי ניהול הפרויקטים ('המהנדס') וניהול הבנייה שהוענק למיזם משותף צרפתי-אמריקאי בין Systra ו- Parsons Corporation. השלב הראשון (בשווי 15.5 מיליארד דירהם / 4.2 מיליארד דולר ארה"ב) מכסה 35 ק"מ (22 מייל) מהרשת המוצעת, כוללהקו האדום בין אל-ראשידיה לאזור החופשי של ג'בל עלי שהושלם עד ספטמבר 2009 והקו הירוק מאל -קוסאיס 2 לאל -ג'דאף 1. זה היה אמור להסתיים עד יוני 2010.
שניה חוזה השלב נחתם לאחר מכן ביולי 2006 וכולל הרחבות למסלולים הראשוניים.
הקו האדום נפתח חלקית ב-9 דקות ו-9 שניות אחרי 9 בערב ב-9 בספטמבר 2009 (9/9/9 21:09:09), שנחנך על ידי השייח' מוחמד בן ראשיד אל מכתום.

 

בעיות בעלויות
עלות הבנייה של פרויקט המטרו של דובאי עלתה בכ-80% מ-15.5 מיליארד דירהם/4.2 מיליארד דולר ל-28 מיליארד דירהם/7.8 מיליארד דולר ארה"ב. הרשויות סתרו זאת, ואמרו שעלות הפרויקט לא חרגה. הם ייחסו את הגידול בהוצאות לשינויים הגדולים בהיקף ובעיצוב הפרויקט.
הרשויות גם מצפות להניב הכנסה של 18 מיליארד דירהם/4.
9 מיליארד דולר ב-10 השנים הבאות, אך הן משערות שהמטרו לא יהיה מפעל שיוצר רווחים מכיוון שהתעריפים יסובסדו.

 

עיכובים

העבודות החלו רשמית בבניית המטרו ב-21 במרץ 2006. בפברואר 2009, פקיד בסוכנות הרכבות של RTA הצהיר כי פרויקט המטרו של דובאי בסך 4.2 מיליארד דולר יושלם לפי לוח הזמנים למרות המשבר העולמי. עם זאת, רק 10 מתוך 29 תחנות מטרו של הקו האדום נפתחו ב-9 בספטמבר 2009.

בניית 18 התחנות בקו האדום ו-18 נוספות בקו הירוק החלה מחדש ב-7 בפברואר 2010, על פי קבלנים, לאחר שהושג פשרה עם קונסורציום בראשות יפן על תשלומים שנויים במחלוקת של כ-2 מיליארד דולר-3 מיליארד דולר. בניית כל 29 תחנות המטרו בקו האדום הוכרזה על סיום ב-28 באפריל 2010 על ידי ראש בפועל של סוכנות הרכבות RTA.

שבע תחנות נוספות בקו האדום של המטרו של דובאי נפתחו ב-30 באפריל 2010. עשר רכבות חדשות הוכנסו לשירות, מה שנותן סה"כ 22 רכבות בשירות עם פתיחת התחנות. שבע התחנות הן Emirates Station, Airport Terminal 1 Station, Dubai Internet City (TECOM) Station, Al Karama Station (כיום ADCB), Emirates Towers Station, Dubai Marina Station (כיום SOBHA REALTY), ותחנת אבן בטוטה.

בנוסף לכך, נפתחו שלוש תחנות נוספות ב-15 במאי 2010; תחנת GGICO ותחנת מרכז הסחר העולמי. יתר על כן, תחנת ביזנס ביי, תחנת המפרץ הראשונה (כיום בנק אבו דאבי הראשון), תחנת משרק (אל בארשה), תחנת אל ח'יל (מועדון הגולף האמירויות), וכןתחנת מגדלי אגמי ג'ומיירה (כיום DMCC) נפתחה ב-15 באוקטובר 2010. לאחר עיכוב רב, תחנת ג'בל עלי, התחנה הסופית של הקו האדום בצד אבו דאבי, נפתחה ב-11 במרץ 2011, ותחנת ג'בל עלי תעשייתית, שמה שונה לתחנת הדנובה, נפתחה ב-12 בדצמבר 2012. שתי התחנות האחרונות, אל ג'דאף ונחל, על הקו הירוק נפתחו ב-1 במרץ 2014.

 

מבצע

המטרו של דובאי מופעל על ידי keolis תחת חוזה עם רשות הדרכים והתחבורה. הוא חודש מספר פעמים, לאחרונה במרץ 2019. במרץ 2021 הוכרז הקונסורציום הצרפתי-יפני של Keolis ומיצובישי Heavy Industries כמפעיל חדש מ-8 בספטמבר 2021.

רכבות הקו האדום פועלות כל 5 עד 7 דקות מחוץ לשיא (בממוצע 8.5 רכבות בשעה), עם נסיעות מינימליות של 3 דקות ו-45 שניות (16 רכבות בשעה) בשעות השיא, עם 44 מערכות רכבות בשירות. רכבות מהקו האדום והקו הירוק יכולות לצאת אחרת עקב תקלות טכניות. משנת 2010, אז פעלו 51 רכבות, היה לקו כושר שעת שיא של 11,675 נוסעים לשעה לכל כיוון. נכון לספטמבר 2014, הקו האדום מפעיל 60 רכבות (רישומי רכבות 5001–5045, 5065–5079) קיבולת התכנון המקסימלית התיאורטית היא 25,720 נוסעים לשעה, מה שידרוש 106 רכבות.

לקו הירוק הייתה קיבולת ראשונית של 6,395 נוסעים לשעה לכל כיוון, כאשר 19 רכבות (רישומי רכבת 5046–5064) בשירות נכון לספטמבר 2014. קיבולת התכנון של קו זה עומדת על 13,380 נוסעים לשעה עם 60 רכבות בשירות.

 

נסיעות
למעלה מ-280,000 נוסעים השתמשו במטרו של דובאי במהלך השבוע הראשון להפעלתו.

לפני ההשקה, מחלקת התחבורה הציבורית בעיריית דובאי ציפתה שהמטרו יספק תחבורה עבור 12% מכלל הנסיעות בדובאי. לאחר החודש הראשון לפעילות (ברשת מוגבלת), הסכום החודשי עמד על 1,740,578 נוסעים, מה שמשתווה מתחת ל-60,000 נוסעים ליום. לאחר פתיחת תחנות נוספות במאי 2010, עלתה מספר הנוסעים ל-103,002 נוסעים ליום והגיעה ל-130,000 ליום עד תחילת אוקטובר 2010. עם פתיחת הקו הירוק ב-9 בספטמבר 2011, צוין הנוסעים בקו האדום ככאלה. 180,000 ליום. בשנת 2013 עלו הנוסעים ל-377,000 ליום, מחולקים 64% עבור הקו האדום ו-36% עבור הקו הירוק. במהלך המחצית הראשונה של 2015, RTA הודיעה כי 88,252,034 נוסעים השתמשו במטרו.
באוגוסט 2017, RTA הודיעה שמספר הנוסעים הכולל מאז 2009 עבר 1 מיליארד נסיעות.

 

בעיה אחת של המערכת החדשה הייתה כיצד להגיע בצורה מהימנה ובנוחות את הרוכבים ליעדם הסופי אם הוא אינו ממוקם ליד תחנת מטרו. ה-RTA הוסיף "נתיבי אוטובוס הזנה" הידועים גם כאוטובוסי קישור מטרו. נראה בכחול לבן. המשמשים כשירותי הסעות אל ומאתרים מרכזיים באזור התחנה ובסביבתו. בכל תחנה נבנו מקומות משבצות לאוטובוסים ומוניות, כמו גם אזורי הורדה כדי להקל על הגישה לנוסעים.

בנוסף מתוכננים גם 268 ק"מ של קווי רכבת קלה, אלה ישמשו כמזינים למטרו של דובאי.
החשמלית של דובאי היא אחת מתוכניות הרכבת הקלה.

 

איתות
כדי לאפשר פעולה אוטומטית לחלוטין, Thales Rail Signaling Solutions מספקת את בקרת הרכבות מבוססת התקשורת SelTrac IS וטכנולוגיית הבקרה המרכזית של NetTrac.
זה מוגדר למהירות התקדמות מינימלית של 90 שניות (40 רכבות בשעה).
המהירות המרבית של הרכבות מוערכת בסביבות 95 קמ"ש (59 מייל לשעה), מה שנותן זמן הלוך ושוב של 2 שעות 23 דקות עבור הקו האדום ושעה 23 דקות עבור הקו הירוק.

 

מפת המטרו של דובאי לפי 2023
לשני הקווים הראשונים של המטרו של דובאי יש 70 ק"מ (43 מייל) של קווים, ו-47 תחנות (תשע מהן תת קרקעיות). הקו האדום נמתח לאורך העיר מאזור ג'בל עלי ועד לגבול עם שרג'ה. הוא עובר דרך מספר אטרקציות תיירותיות כמו קניון האמירויות, קניון דובאי ובורג ' ח'ליפה. הקו הירוק, לעומת זאת, נשאר בתוך אזור דובאי הישן. הוא עובר דרך אתרים היסטוריים רבים, כמו מוזיאון דובאי, שוק הזהב, שוק התבליניםבין היתר.
בשל כך, תחנות רבות בקרבת המקומות הללו עוסקות בהיסטוריה של דובאי, כאשר תמונות המתארות את איחוד האמירויות בשנות ה-60 או קודם לכן מוצגות בתוך התחנה.
חלק מהתחנות אפילו תוכננו במיוחד עם ארכיטקטורה של בתים מסורתיים של האמירויות, המשקפות את הארכיטקטורה באזור שמסביב.

 

הפרויקטים האחרונים שהסתיימו
כביש 2020 : הרחבה של 15 ק"מ (9 מייל) עם שבע תחנות חדשות (כולל שתי תת קרקעיות) שכבר נבנתה שמתחילה בתחנת ג'בל עלי ומסתיימת באתר אקספו 2020. תוכניות עתידיות ירחיבו גם קו זה לנמל התעופה הבינלאומי אל מקטום. ההרחבה מוגשת על ידי רכבות חדשות, שעוצבו מחדש מאלסטום.
ההרחבה נפתחה בשלבים בשנת 2021.
מכיוון שרכבות הקו האדום פועלות כעת ישירות על המסילה החדשה לאקספו 2020, קטע הקו האדום מג'בל עלי לבורסת איחוד האמירויות מתנהל כעת כסניף.

 

מוצע
בשנת 2011, ה-RTA קבע כי אין "תוכניות מיידיות" לבנות את הקווים הכחול והסגול "בחמש או שש השנים הקרובות". זאת בעיקר בגלל שהשטח המתוכנן ריק ומתפתח.

בשנת 2013, רט"ע קבעה תוכנית תלת-שלבית להרחבת הקווים הקיימים ובנייתם ​​חדשים: הארכת הקו הירוק ב-12 תחנות ו-24 ק"מ (15 מייל) לעיר האקדמית עד 2020; הרחבת המערכת הכוללת ב-58 תחנות ו-91 ק"מ (57 מייל) עד ​​2025 והשלמת הרחבה עם סך של 69 תחנות ו-221 ק"מ מעבר ל-47 התחנות הנוכחיות ו-70 ק"מ (43 מייל) הקיימות מינואר 2013.

קו סגול : לאורך כביש אל-ח'יל (E44). הקו ישתרע מנמל התעופה הבינלאומי אל מקטום ועד מוחאיסנה, יישוב סמוך לגבול בין דובאי לשארג'ה. יהיו כשמונה תחנות, שלוש עם מתקני צ'ק אין. עם זאת, רשות שדות התעופה של דובאי טענה כי הדבר אינו בר ביצוע מכיוון שהוא לא עבר ביישובים רבים. עם זאת, הם הציעו לבחור ב"טרמינל מרכזי" דומה לאלו באירופה שבו רכבות יוצאות מתוך שדה התעופה לשדה התעופה השני, כאשר גם רכבות יוצאות לעיר. ה-RTA לקחו זאת בחשבון.

קו כחול : לאורך כביש שייח' מוחמד בין זאיד (E311).

קו ורוד : הקו הוורוד מתוכנן לעבור מזרחה מערבה עם קצה אל סופה ומתוכנן להסתיים עד 2030.

קו הזהב : הוכרז כ'קו הזהב' באפריל 2008 ואושר בינואר 2013 כ'קו הזהב'. אחת התחנות המתוכננות עבור קו הזהב היא תחנת דובאלנד, ממערב למידן. קו הזהב יחבר את חוות ערב, דיירה ודובאי מרינה ומתוכנן להיפתח עד 2025.

הארכת הקו האדום : 15.5 ק"מ (9.6 מייל) ושש תחנות חדשות, המסתיימות בגבול עם אבו דאבי. לא נמסר על תאריכי סיום.

הארכת קו ירוק : ניתן להאריך עוד יותר את הקו ב-11 ק"מ מאל ג'דאף לעיר הבינלאומית במסגרת פרויקט הארכת הקו הירוק.

בשנת 2014 אישרה ה-RTA את ההצעה האחרונה להאריך את הקו האדום מתחנת אל רשידיה למרכז העיר מירדיף שיגדל ב-3.5 קילומטרים עם התחנה החדשה. עם זאת, ישנה גם הצעה להרחיב אותו עוד יותר לאל-ורקאה שנחקרת כעת.

 

על הקו הירוק, RTA סיימה את תוכנית ההרחבה של 20.6 קילומטרים מאל ג'דאף לעיר האקדמית בשנת 2014. ההרחבה אמורה לעבור דרך פסטיבל סיטי, לגונות, אזור התעשייה ראס אל חור, העיר הבינלאומית, דובאי סיליקון אואזיס ודובאי עיר אקדמית.

בשנת 2018, חברת ההנדסה Aurecon הפיקה מחקר על קו מטרו אקספרס באורך 7.5 ק"מ מתחנת אל-קיאדה בקו הירוק עד שרג'ה.
הקו יעלה 3 מיליארד דירהאם, ויכול להפחית את עומסי התנועה בין שתי הערים בעד 30%.

 

תחנות

דובאי מטרו מחלקת זהב. המחיר של סעיף זה הוא כפול מזה של מחלקת הכסף.

פנים של רכבת

"Mind the Gap" בערבית

רכבת מטרו מתקרבת לתחנה
מטרו דובאי מורכב מתחנות רכבת תחתית בדרגה (G) מוגבהת Type 1, Type 2 ו-Type 3 (T1, T2 ו-T3, בהתאמה) תחנות רכבת תחתית (U) וסוגי תחנות העברה תת קרקעיות (UT). סוג 1 היא תחנת הקונקשיין הרגילה בכיתה, סוג 2 היא תחנת קונקשיין רגילה, וסוג 3 היא תחנת מסילה מיוחדת מוגבהת עם מסילה נוספת לקיום רכבת לא פעילה. תחנות הסעות תת קרקעיות מתאימים הן לקווים האדומים והן לקווים הירוקים להעברות קלות.

מלבד הבדלים אלו, ישנם חמישה נושאים המשמשים בפנים התחנות: בקו האדום בנפרד יש 29 תחנות כולל תחנות המחלף בין הקו הירוק. בקו הירוק 20 תחנות כולל תחנות המחלף בין הקו האדום. לכביש 2020 (מחובר לקו האדום מג'בל עלי) יש בנפרד 7 תחנות בסך הכל (כולל ג'בל עלי; 6 בלעדיו).

בתוך התחנות יהיו תנאי אוויר בין 24 ל-21 צלזיוס.

 

מורשת: מסמל את התרבות וההיסטוריה של איחוד האמירויות הערביות.

כדור הארץ: מסמן את ההתחלה של הנסיעה המודרנית והעירונית של דובאי, המזכירה את הכוח והעמידות של האדמה והאדמה.

אוויר: מסמל את התרוממות הרוח והשמחה שדובאי מספקת לתושבים ולמבקרים.

אש: מסמלת את האנרגיה, המרץ והרצון החזק שמפגינים מנהיגי דובאי.

מים: מסמל את הערכים האנושיים שדובאי מבקשת להבטיח בהישגיה המודרניים.

לתחנות כדור הארץ יש אפקטים של צבע חום שזוף; למים יש השפעות צבע כחול-לבן; לאש יש אפקטים של צבע כתום-אדום; ולאוויר יש אפקטים של צבע ירוק.

 

גורמים רשמיים ניהלו משא ומתן עם חברות בינלאומיות ומקומיות על זכויות שמות של 23 תחנות בשני הקווים. מיתוג תאגידי זה הוא הראשון מסוגו.
כמה דוגמאות הן: BurJuman, Burj Khalifa/Dubai Mall, Mall of the Emirates, DAMAC Properties ו- UAE Exchange.

בכל התחנות יש שוק ZOOM בפנים.

 

חניה
המטרו של דובאי בנתה שלוש חניות גדולות רב-מפלסיות עם קיבולת משוערת להכיל יותר מ-8,000 כלי רכב עבור הנוסעים שבהם הם יכולים להחנות את רכבם ולנסוע במטרו.

תחנות קַו רווחים
תחנת המטרו סנטרפוינט (ראשידיה). קו אדום 2700 מכוניות
תחנת המטרו ג'בל עלי קו אדום, סניף 3000 מכוניות
Etisalat by e& Metro Station קו ירוק 2300 מכוניות
תחנת המטרו Jumeirah Golf Estates קו אדום 400 מכוניות
החניה חינם למשתמשי המטרו.

מתקנים לנכים
בכל תחנות המטרו יש מעליות ונתיב הדרכה מישוש מנוגד להנחות כבדי ראייה.
בכל הרכבות יש גם חללים ייעודיים לבעלי כיסא גלגלים.
נוסעים נכים, הידועים גם כ'אנשים של נחישות' באיחוד האמירויות, יכולים לנסוע עם כל שירות RTA בחינם עם כרטיס Nol מיוחד מותאם אישית.

 

בטיחות
לחצני עצירת חירום, אינטרקום ודלתות מסך פלטפורמה עם אותות אור מהבהבים מתאימים בכל תחנה לבטיחות הנוסעים.
הרכבות מצוידות בלחצני עצירת חירום, מנופי שחרור דלתות, אינטרקום ומטפים.
טלוויזיה במעגל סגור פועלת בכל הרשת וברכבות ושוטרים מסיירים באופן קבוע בתחנות, במיוחד בשעות העומס.

 

טלקומוניקציה
קישוריות Wi-Fi זמינה בכל הרכבות והתחנות אשר מסופקת על ידי du אשר תואמת את תוכנית ה- Wi-Fi איחוד האמירויות המספקת קישוריות Wi-Fi בחלקים עיקריים של איחוד האמירויות.
כיסוי טלפון נייד זמין בכל הרשת של המטרו.
למטרו עצמו יש קישוריות Wi-Fi בפנים עבור הנוסעים לגשת עם שתי שכבות של גישה לאינטרנט כאשר השירות הרגיל הוא בחינם ואילו שירות הפרימיום ניתן לגשת בתשלום סמלי.

 

מטייל
התחבורה של דובאי מחולקת ל-4 שכבות (5 אזורים). המחירים עלו מעט החל מה-11 בנובמבר 2014. הכרטיס הזול ביותר (לא נטען מראש, ולא במחלקת "זהב") עם מרחק של לא יותר מ-3 ק"מ עלה 3 AED (כ-$0.82) – המקבילה לדרגה 0, והטיול היחיד היקר ביותר (רמה 3, עולה על 2 אזורים, וכרטיס לא טעון מראש גם ) 7.5 AED (בערך $2.04) ולא הוגדל מהפתיחה. שכבה 1 היא טיול אזור אחד, כאשר הנסיעה עולה על 3 ק"מ, שכבה 2 היא נסיעה של 2 אזורים שכנים.
כמו כן (למעט מחלקת זהב) בשימוש בכרטיסים אין יותר תשלום – מנוחה חופשית של יום טיול אם העלות עולה על 14 AED (כ-$3.
81).

 

כרטיסים
למטרו של דובאי יש תעריף קבוע המבוסס על שלוש שכבות ונסיעה מתחת ל-3 ק"מ עולה 3 AED. השכבות הן:

שכבות
שכבה 1 |3 AED| בתוך אזור אחד מתחילים ומסיימים באותו אזור
שכבה 2 |5 AED| מתחיל באזור 1 ומסתיים באזור שכן
שכבה 3 |7.5 AED| חוצה 3 אזורים או יותר
כרטיס הנול משמש את הנוסעים לביצוע צ'ק-אין וצ'ק-אאוט בשערים בתחנת היעד שלהם. לא ניתן להשתמש באמצעי תשלום אחר (מזומן, כרטיס אשראי). התעריף ינוכה אוטומטית בהתאם למספר האזורים שנסעו. נוסעים יורשו לבצע צ'ק-אין כאשר בכרטיס שלהם יש יותר מהמינימום האשראי הנדרש.

ילדים מתחת לגיל 5 שנים או פחות מ-90 ס"מ ואנשים עם מוגבלויות (נדרש כרטיס נול אישי) יהיו זכאים לנסוע במטרו בחינם.

יש גם כרטיס Nol זמין לסטודנטים וקשישים, והם יכולים לקבל הנחה לסטודנטים ולקשישים.

 

מלאי מתגלגל

רכבת 5001, הרכבת הראשונה שנמסרה לדובאי בקו האדום

רכבת עומדת למשפט בפברואר 2009
היצרנית היפנית Kinki Sharyo בנתה בסך הכל 79 רכבות בעלות חמישה קרונות (60 בקו האדום, 19 בקו הירוק). הן מיועדות לשאת 643 נוסעים יושבים ועומדים, ובאופן חריג עבור מערכת הסעת המונים, לרכבות יש שלוש מחלקות לינה: מחלקת זהב מחלקה ראשונה, מחלקת נשים וילדים, ומחלקת כסף רגילה (כלכלה). הרכבת הראשונה (5001) נמסרה לדובאי במרץ 2008. למטרו יש פחות נהגים ומשתמשים באיסוף זרם מסילה שלישית. סוהרים מאומנים מלווים את הנוסעים כדי לסייע במקרי חירום. ארבע הרכבות החדשות יותר (5074, 5075, 5076 ו-5077) צבועים כל אחת בלבוש מיוחד אחר, שבה אחת מהן (רכבת 5077) מייצגת את קו הרקיע של דובאי.

50 רכבות חדשות, מטרופולין אלסטום, הוצגו בנובמבר 2018. לרכבות קיבולת גבוהה יותר, 696 נוסעים, לעומת 643 נוסעים ברכבות הנוכחיות. הדבר יגדיל את קיבולת הנוסעים בכ-10%. לרכבות החדשות יש פנים רענן עם מיזוג אוויר טוב יותר, מפות דיגיטליות, מהירות משופרת, בלמים ודלתות.
מתוך 50 הרכבות הללו, כל 50 הרכבות פועלות בקו האדום והירוק.

 

תרבות
פסטיבל מוזיקה
המותג דובאי שיתף פעולה עם רשות הכבישים והתחבורה כבר במרץ 2019 כדי להשיק את "פסטיבל המוזיקה של מטרו דובאי", לא היה פסטיבל ב-2020 וב-2021 בגלל COVID-19.
הוא מתקיים מ-14 עד 20 שעבן מדי שנה.
נערך על פני תחנות קו אדום.

שיא גינס
ב-1 בנובמבר 2018, כחלק מיום התחבורה הציבורית של RTA, נוצרה שרשרת הידיים האנושית המגוונת הארוכה ביותר ברכבת מטרו של דובאי בתחנת Etisalat. השיא זכה להכרה על ידי שיאי גינס.
הרשת הוקמה על ידי אנשים מ-96 מדינות ברחבי העולם.
שיא זה היה בעבר עם נורבגיה, שם 75 מדינות יצרו שרשרת אנושית מגוונת.

 

מוזיאון המטרו של דובאי
שיח' מוחמד בן ראשיד אל מקטום, סגן נשיא וראש ממשלת איחוד האמירויות והשליט של דובאי, נתן את הנחיותיו להפוך את תחנות המטרו של דובאי למוזיאונים לאמנות בפיקוח רשות התרבות והאמנויות של דובאי, הפרויקט הוכרז בתחילת אפריל 2014 ומטרתו בהצגת אמנות עכשווית ומודרנית.

תקריות ותאונות
10 בספטמבר 2009 : רכבת מטרו אחת התקלקלה ונוסעים נתקעו במשך שעתיים לפני שנאספו על ידי רכבת שנייה.

28 בפברואר 2010 : אלפי נוסעים הושפעו לאחר שחלק מהקו האדום של מטרו דובאי נסגר לאחר שריפה קטנה על המסילה. קטע מהקו האדום בין תחנת אל-ג'פיליה ליד פארק זעבל לתחנת טרמינל 3 נסגר בסביבות השעה 19:00 ונותר סגור עד יום שני בבוקר. רכבות פונו בבורג'ומאן (לשעבר חאליד בין אל-וואליד), תחנת יוניון ותחנת אל ריגה. דובר רשות הכבישים והתחבורה של דובאי (RTA) אישר שיש עשן על המסילה התת קרקעית בין יוניון לתחנת בורג'ומן. עם זאת, פקידי RTA נותרו חסרי שפתיים לגבי מה שגרם לאירוע.

25 בדצמבר 2011 : נוסעים דיווחו שכמה רכבות נתקעות ואחרות נעות 'בקצב של חילזון' עקב בעיות טכניות. ה-RTA אישר כי גם הקו האדום והירוק של המטרו פועלים לאט, בשני הכיוונים, בגלל "כמה בעיות טכניות".

3 בדצמבר 2012 : המטרו של דובאי ראה את מותו הראשון כאשר אדם התאבד בשכיבה על פסי המטרו ונדרס על ידי הרכבת האוטומטית.

12 באוגוסט 2014 : נוסעים בקטע של הקו האדום של המטרו של דובאי נתקעו לאחר שרכבת (רשומה 5075) עצרה בין תחנות אל קארמה ואל ג'פיליה בשעות השיא בעקבות תקלה טכנית בסביבות השעה 19:00. לדברי גורם ברשות הדרכים והתחבורה (RTA), הרכבת בקו האדום חוותה תקלה חשמלית, שגרמה למטרו להפסיק את הפעילות בין תחנות המטרו יוניון וביזנס ביי, והותירה 2000 נוסעים תקועים. הקו הירוק פעל כרגיל. הנוסעים שנתקעו ברכבת שברו את דלת החירום באמצעות הפטיש ופתחו את הדלת מכיוון שלא היה מיזוג אוויר זמין והלכו לתחנת המטרו אל קארמה בהליכה על הווידוקט. שעתיים לאחר מכן, שירותי המטרו שוחזרו במלואם.

29 באוקטובר 2014 : בשעות הערב המאוחרות, נוסעים ברכבת התחתית של דובאי נתקעו בתחנות עקב רכבות בין תחנת ביזנס ביי לתחנת Nakheel הפסיקו לפעול בשני הכיוונים עקב תקלה טכנית. המערכות שוחזרו במלואן כעבור שעה.

3 באפריל 2016 – נוסעים נותרו תקועים בשעות העומס בערב לאחר תקלה טכנית עיכבה את שירותי הרכבת בקו האדום. המערכות שוחזרו תוך 30 דקות.

24 באוגוסט 2017 – אדם מתאבד בתחנת המטרו נור בנק. התחנה הושבתה למשך שעה לאחר האירוע.

6 בנובמבר 2017 – נוסעים שנוסעים בקו האדום נותרו תקועים לאחר תקלה טכנית שגרמה לשירותי הרכבת לעכב באופן זמני במיוחד ליד מגדלי Jumeirah Lakes (כיום DMCC) ותחנות החלפה של איחוד האמירויות הערביות. השירותים חזרו לקדמותם בשעה 12:32.

 

error: Content is protected !!
לוגו צוות דובאיוואטסאפ פניה ישירה לצוות דובאי